“En restaurantperle i Larvik”
Anmeldelse av Sjøslag

Sjøslag
Vurdert som nr. 2 av 48 Restauranter i Larvik
Anmeldt 24. juli 2021 via mobile enheter

Vi fikk servert en kalvebrissel som både var krispy utvendig og saftig og mør. Med et følge av ertestuing, sukkererter og en vidunderlig comtesaus
Blåskjell med hvitløk og sjarlottløk var de beste blåskjellene vi har spist i år på ulike restauranter. Alt ble fulgt opp av en ypperlig og velbalansert vinfølge. Service og betjening på topp, med topp timeing og oppmerksomhet fra servitør. En diskret men avgjørende oppfølging av lærling/ rekrutter som imponerte. Dette er en restaurant som Larvik kan være stolt, og som byen trenger. Glemte jeg å nevne et spennende og fyldig vinliste? Meget bra. Vi gleder oss til å ta med venner neste gang.

Takk, otraad

Anmeldt 24. juli 2021 via mobile enheter

Vi var 4 vennepar på middag. Nydelig mat og en service du ikke finner noe annet sted i Larvik. I tillegg så har restauranten et meget velfylt vin kart. Den kan anbefales på det varmeste. Har kanskje en av Larvik beste beliggenheter.

Takk, 695andersr
Anmeldt 14. juli 2021

Vi har besøkt Sjøslag flere ganger denne sommeren og hadde nok en flott matopplevelse i går; 3 personer i et nydelig sommervær.

Ved ankomst ble vi raskt tatt imot av hovmester og plassert langs sjøkanten. Her er virkelig en unik beliggenhet! I det vi fikk menykartene ble vi tilbudt en aperitif og takket ja til en forfriskende Moscow mule. Valget denne gang falt på hhv fersk sjøkreps og Sjøslagsplanke. Krepsen var gratinert med en urtemarinade som smakte utsøkt og ble servert med sprøstekte franske baguetter og en sitronmajones. Sjøslagsplanken består av ulike småretter / kanapeer og besto av mange spennende smaker - elegant anrettet.

Til hovedrett valgte vi hhv kveite og blåskjell. Som en ekstra service fikk vi velge ulike garnityr til kveiten. De ovnsbakte småpotetene og potetkompotten falt i smak; likeledes de smaksrike sausene og tilbehør for øvrig. Blåskjellene var også topp.

Vi fikk kyndig veiledning i det rikholdige vinkartet og valtet falt på en passende chablis.

Til dessert valgte vi alle den hjemmelagde isen, som avsluttet et utsøkt måltid.

Nok en gang topp levert av Sjøslag!

Takk, Lars M
Anmeldt 5. juli 2021

Jeg og min samboer var på tur til Larvik, og bestilte oss en femretters kvelden i forveien. Da dette må forhåndsbestilles ifølge deres nettsider.

Vi ankom Sjøslag på reservert tid og fikk raskt et bord, og ble sittende i under 2 minutter før vi fikk tilbud om drikke som en appretiff, vi bestilte så en cocktail hver som begge to syntes falt godt i smak.

Deretter fikk vi spørsmål om vi ønsket å starte på maten, eller om vi ønsket å vente litt.

Vi ville starte på maten. For vi var sultene.

Først fikk vi servert fristyrstekt ris med ost. Det eneste jeg har å si om den retten er at jeg vil veldig gjerne lære meg å lage den hjemme som snacks på lørdagskvelden!

Deretter var det tid for menyen våres.

Jeg husker ikke halvparten av innholde på rettene, da det var mye råvarer jeg ikke bruker i det daglige kostholdet. Men kort fotalt:

Rett 1 - Røkt ørret.
Rett 2 - Lyse, med poteter og saus.
Rett 3 - And.
Rett 4 - Ost.
Rett 5 - Terrte.

Samtlige retter smakte helt nydelig, alt ble godt presentert av servitørene, og det var virkelig orden i sakene.

Hit vil vi virkelig tilbake på en annen årstid med andre råvarer.

Takk, 99sindreb
Anmeldt 3. juli 2021

Med relativt høye forventninger ankom vi Sjøslag på en varm og fin julikveld. Etter å ha ventet i overkant lenge, ble vi plassert på et bord ute, med nydelig utsikt til Larviks-fjorden.

Vi gikk for treretteren, som kelneren presenterte greit: Oksecarpaccio
med bakt eggeplomme, trøffelmajones, pinjekjerner, rucculosalat og sjampignon, lange med brokkolini, potetkompott, rabarbra, sitronsaus og løpestikke, samt dessert. Undertegnede ba om å erstatte dessert med ost - noe kelneren velvillig gikk med på.

Sistnevnte anbefalte også vin til maten og virket å ha god greie på dette. Vinkartet er omfattende, og i virkelig øvre prissjikt. Et glass husets rødvin i veldig lite raust mål, kostet 150 kroner. Vi klarte å finne en hvit Bordeaux til rundt 700 kroner. Helt greit.

Forretten var virkelig nitrist presentert på små tallerkener. Antar at kjøttet var ett eller annet sted på tallerkenen, men dette var fullstendig dekket av ruccula, champignon og noe som virket å være cæsardressing kjøpt i butikken.

Når vi omsider fikk jobbet oss ned til kjøttet, var dette trevlete og smakløst. Hele retten fremsto rett og slett som kvalmende. Hovedretten kom kjapt og det som skulle være villfanget lange, fremsto som ett eller annet lettsaltet som har svømt i havet. Helt smakløst, ekkel tekstur og meget salt. Potetkompotten smakte så og si det samme. Også den oversaltet. Hovedretten var dessuten, som forretten, svært stakkarslig presentert. Her var det lite som pirret hypofysen.

Desserten besto av noe som minnet om en smultring, toppet med én eller annen ubestemmelig fruktblanding. "Smultringen" var tørr og det hele var ikke særlig imponerende balansert. Tre oster ble servert. Én nydelig camembert-type og to andre intetsigende varianter, men ingen blåskimmelvariant.

Vi uttrykte vår misnøye til servitøren og fikk tilbud om ny fisk, det skal Sjøslag ha. De spurte også pent om det var noe de kunne gjøre og vi ba om å få kaffe på huset. Dette godtok servitøren. Men altså - skal Sjøslag overleve i Larvik, må restauranten levere på et helt annet nivå enn dette, selv om stedet er smakfullt og beliggenheten er svært fin. Dette var en meget skuffende opplevelse og minnet mer om veikro, enn en restaurant med høye priser. Så - uff da Sjøslag!

Takk, flemch1

Reisende som så på Sjøslag, så også på

Larvik, Larvik kommune

Har du vært i Sjøslag? Del dine erfaringer!