“Potetvalg”

Vurdert som nr. 2 av 21 Restauranter i Svolvær
Kjøkken: Norsk
God for: Store grupper, Romantisk, Lokalt kjøkken
Middagsalternativer: Sent på kvelden, Middag, Reservasjoner
Beskrivelse: Fiskerestaurant med tørrfisk som spesialitet Svinøya Rorbuer har en av Lofotens mest anerkjente restauranter. Børsen Spiseri er innredet i ei gammel brygge fra 1828, og det er lagt stor vekt på å bevare det originale preget. Det meste fra gamle tider er beholdt også her, og gir en atmosfære med lukt av tjære og tamp. Her serveres både kjøtt og fiskeretter. Menyen endres med årstidene og tilgangen på råvarer. Børsen Spiseri har åpent alle dager fra 18:00 – 22:00 og har ca. 120 sitteplasser. Børsen Spiseri passer for enhver anledning Om du kommer alene, sammen med din kjære, gode venner eller med alle dine kollegaer, garanterer vi å gjøre vårt ytterste for at du skal være fornøyd. Garantert ferske råvarer Vårt moderselskap, L.Bergs Sønner, har sitt fiskebruk 50 meter unna vår restaurant. I tillegg disponerer de et fiskemottak i Laukvik på nordsiden av Lofoten (“yttersia”). Dette gjør oss svært priveligerte med tanke på tilgangen til fersk fisk, og våre kokker kan plukke ut den fineste fisken. Det er ikke mange andre restauranter som kan skryte av å ha sitt eget fiskebruk. Når vi serverer lutefisk, boknafisk, tørrfisk eller fersk skrei er det med stolthet vi forteller at fisken er levert fra fiskeren, foredlet, lutet eller hengt på hjell og servert – her på Svinøya. På Børsen Spiseri kan du som gjest nyte gode arktiske fiskeretter i en trivelig bryggeatmosfære med duft av tjære og tamp! I samme brygga ligger Krambua, som er et lite museum i seg selv. Her henger gamle varer og utstyr fra fordums tider, og man blir ført 100 år tilbake i tid! Ta gjerne en aperitif her inne før måltidet. Her er litt av hvert å studere i hyllene og under taket.
Anmeldt 9. november 2018 via mobile enheter

I år som i i 2016, besøkte vi Børsen i november, for å spise lutefisk. Lokalene er utrolig sjarmerende, vi hadde en veldig hyggelig og søt kelner og både gresskarsuppen og vinen var fortreffelig. Så kom hovedretten, lutefisken med tilbehør. Her kommer problemet. Potetene. Vi syntes skikkelig synd i fisken, der den nærmest lå å rødmet av skam over sitt elendige følge. De var et ørlite hakk bedre en sist, da de åpenbart kom fra en hermetikkboks og bare varmet. Denne gang var de tross alt nykokte, men mens det bugner av fantastisk gode lokale poteter som Mandel og Gulløye, så velger altså Børsen å servere de kjipeste og styggeste billigpotetene til sin fantastiske lutefiske, og til de andre utsøkte rettene de har på menyen. Vi hadde gladelig betalt litt mer for å få en standard på potetene som er lutefisken og Børsen verdig.

1  Takk, 664hildem

Anmeldt 11. oktober 2018

Som et ledd i Lofoten matfestival har flere serveringsbedrifter tilbudet: Spis for en "hundrings". Børsen spiseri sin versjon var pannestekt tørrfisk med chorizo, polenta og ratatouille. Ville tro at det da ble små posjoner og bare en liten munnfull, mendette ble en fullverdig middagsrett med gode smaker. Frister til gjentakelse.

Takk, Mr H
Anmeldt 5. oktober 2018

Jeg bestilte Tørrfisk Royal, som er en aldeles nydelig rett. 1 glass italiensk rødvin til, etter servitørens anbefalinger smakte aldeles fortreffelig. Interiør og restaurant er i en gammel brygge med historisk og autentisk sus. Meget flott opplevelse!

1  Takk, Aage J
Anmeldt 8. september 2018

Gammelt og stilfullt lokale. En engasjert kelner gjorde det han kunne for å få oss til å trives, noe han lyktes med. Stemningen var på topp lenge før maten kom. Kelneren var oppmerksom og hele kvelden rundt oss.
Maten var nydelig. Vi spiste kveite og lofotlam, anbefales.
Vi kommer gjerne tilbake til Børsen og dets spesielle og hyggelige miljø

1  Takk, brandskog
Anmeldt 15. august 2018

Nydelig sted, vakkert bord, herlig mat med Boknafisk og tørrfisk Royal, nam nam, og dertil perfekt drikke, noen med vin og andre med øl og akevitt. Servicen var upåklagelig, Vi kommer også her gjerne igjen!

Dato for besøk: juli 2018
1  Takk, BDS622

Reisende som så på Børsen Spiseri, så også på

Har du vært i Børsen Spiseri? Del dine erfaringer!