Hyggelig og friskende utsikt mot fjorden!

lettvint tur opp til nydelig utsikt! Turen er krevende opp til stien og nedover men ellers passer... les mer

Anmeldt 12. september 2021
614sapira
Flott tur med nydelig utsikt

Anmeldt 14. juli 2021
HSR_tips
Bergen, Norge

Anmeldt 14. juli 2021 via mobile enheter

Har gått denne turen to ganger (to år på rad) og begge gangene i juli måned på solskinnsdager, da vi selvsagt ville få med den flotte utsikten på skyfrie dager. Vi gikk fra parkeringsplassen i Røte i Kinsarvik, og ned munketrappene til Lofthus, ca 16 km.
Vi gikk ikke bort til Rjukande bru.
En kan jo også gå samme vei tilbake istedet for trappene. Vi kjørte bilen så langt vi kom opp i Lofthus, og tok taxi til parkeringsplassen i Røte, men nå går det også shuttlebuss i sommersesongen.
Det var tungt for knærne å gå nedover, spesielt på grusveien etter trappene. Det var mulig å gå en sti nedover istedet for grusveien, men vi hadde jo parkert bilen, og var usikker på om vi da kom helt ned til hovedvegen lengre borte. Husk å ta med vann.

Takk, HSR_tips
Anmeldt 7. juli 2021

En fin tur, anbefales!
Jeg likte denne turen mye bedre enn Trolltunga, grønt og fint med god utsikt! Det kunne vært skilta bedre med parkering i begge ender. 200kr for parkering ved Kinsarvik er akseptabelt.
Jeg savna bedre skilting på snarveiene og grusen opp fra Kinsarvik og også ned igjen etter Munketrappene mot Loftshus og Hardanger Folkehøgskule/Hostell. Det kunne også vært skilta bedre fra rv. 13. Det var varmt å gå på tur en søndag i slutten av juni! Vi brukte ca. seks-syv timer på turen, og da er pauser innlagt. Vennegjeng på seks på tur, gutter og jenter i alderen 18-23, turvante.

Loftshus - bading: Vil du bade er det ei brygge med badestige rett nedforbi kirka, et obs der er at stigene henger høyt over sjøoverflayen når det er lavvann og en i reisefølge kutta seg når han skulle klatre opp.

Dato for opplevelse: juni 2021
Takk, Martin B
Anmeldt 20. april 2021

Er det mulig med overnatting i hengekøye på turen? Nærme utsikten helst. Telt og sove under åpen himmel er jo selvfølgelig en mulighet å.

4  Takk, Reiseglad1987
Anmeldt 18. september 2020 via mobile enheter

Var heldig med været, fantastisk utsikt, går gjerne her igjen. Ta med kaffe og litt mat, gode sko er viktig, hardt i nedoverbakker.

Dato for opplevelse: september 2020
Takk, lars_400
Anmeldt 4. september 2020 via mobile enheter

Vi startet turen med å ta taxi til Røte. Grei stigning opp til starten av Dronningstien. Godt merket løype i storslått natur. Turen over selve platået av fjellet er lett kupert og grei å gå. Turen ned trappene mot Lofthus kjennes godt i knær og ben. En tur vi gjerne går igjen. 4-6 timer er turen lagt opp til i vanlig marsjfart.

2  Takk, Tone Ragnhild R