Dronningstien, brattere og lenger enn du tror

Anmeldt 7. september 2021
Åsmund Johannes S
Brøttum, Norge
Flott tur med nydelig utsikt

Anmeldt 14. juli 2021
HSR_tips
Bergen, Norge

Anmeldt 7. september 2021 via mobile enheter

Vi var en gjeng som skulle gå Dronningstien. Vi satte igjen en bil i Lofthus og kjørte til Kinsarvik for å starte turen der. Det var bratt! Veldig bratt grusvei opp mot fjellet. Et hyggelig innslag var en selvbetjent kiosk med kaldt drikke langs grusveien, men så tidlig på turen vår hadde vi ikke behov for å kjøpe noe. Vi hadde med oss noen som ikke var fjellvante og brukte nesten to timer opp til dit veien sluttet og stien begynte. Der startet vi på vår sakte ferd over fjellet og trodde stadig vekk at vi hadde nådd turens høyeste punkt. Men det gikk oppover og oppover og det var bra vi hadde tatt med oss mye å drikke for det var en tørr sommer og knusktørt langs stien. Det fantes ikke en eneste bekk som hunden vår kunne drikke av, men vi hadde med vann til den også. Etter nesten syv timer kom vi endelig til varden som ligger over Lofthus og turen kunne gå nedover i terrenget. Vi hadde gledet oss til de berømte munketrappene, men der var det lite informasjon å finne og trappene virket nyere enn flere hundre år gamle. Det det heller ikke står så mye om i beskrivelsen er at etter trappene kommer man igjen ut på en meget bratt grusvei. Det var den som nesten tok knekken på den uerfarne delen av reisefølget. Og en annen ting det heller ikke står noe om er at man kan parkere på en p-plass et stykke opp langs denne veien! For slitne fjellvandrere som f. eks. har to biler, slik vi hadde, hadde det vært gull verdt å sluppet å gå helt ned til Lofthus sentrum etter turen. Men vi kom opp, (opp, opp, bort, opp, litt bort, opp, bort) og veldig bratt ned, hele gjengen. Vi brukte 9 timer på turen for å få med alle.
Fin utsikt, men det finnes det også mange andre mer lett tilgjengelige steder i Norge.
Verdt slitet? Nja, for de av oss som er vant til å gå i fjellet så kanskje.
Oppskrytt? Ja, absolutt.

Dato for opplevelse: september 2021
Takk, Åsmund Johannes S
Anmeldt 14. juli 2021 via mobile enheter

Har gått denne turen to ganger (to år på rad) og begge gangene i juli måned på solskinnsdager, da vi selvsagt ville få med den flotte utsikten på skyfrie dager. Vi gikk fra parkeringsplassen i Røte i Kinsarvik, og ned munketrappene til Lofthus, ca 16 km.
Vi gikk ikke bort til Rjukande bru.
En kan jo også gå samme vei tilbake istedet for trappene. Vi kjørte bilen så langt vi kom opp i Lofthus, og tok taxi til parkeringsplassen i Røte, men nå går det også shuttlebuss i sommersesongen.
Det var tungt for knærne å gå nedover, spesielt på grusveien etter trappene. Det var mulig å gå en sti nedover istedet for grusveien, men vi hadde jo parkert bilen, og var usikker på om vi da kom helt ned til hovedvegen lengre borte. Husk å ta med vann.

Dato for opplevelse: august 2020
Takk, HSR_tips
Anmeldt 7. juli 2021

En fin tur, anbefales!
Jeg likte denne turen mye bedre enn Trolltunga, grønt og fint med god utsikt! Det kunne vært skilta bedre med parkering i begge ender. 200kr for parkering ved Kinsarvik er akseptabelt.
Jeg savna bedre skilting på snarveiene og grusen opp fra Kinsarvik og også ned igjen etter Munketrappene mot Loftshus og Hardanger Folkehøgskule/Hostell. Det kunne også vært skilta bedre fra rv. 13. Det var varmt å gå på tur en søndag i slutten av juni! Vi brukte ca. seks-syv timer på turen, og da er pauser innlagt. Vennegjeng på seks på tur, gutter og jenter i alderen 18-23, turvante.

Loftshus - bading: Vil du bade er det ei brygge med badestige rett nedforbi kirka, et obs der er at stigene henger høyt over sjøoverflayen når det er lavvann og en i reisefølge kutta seg når han skulle klatre opp.

Dato for opplevelse: juni 2021
Takk, Martin B
Anmeldt 20. april 2021

Er det mulig med overnatting i hengekøye på turen? Nærme utsikten helst. Telt og sove under åpen himmel er jo selvfølgelig en mulighet å.

Dato for opplevelse: august 2020
4  Takk, Reiseglad1987
Anmeldt 18. september 2020 via mobile enheter

Var heldig med været, fantastisk utsikt, går gjerne her igjen. Ta med kaffe og litt mat, gode sko er viktig, hardt i nedoverbakker.

Dato for opplevelse: september 2020
Takk, lars_400