“Vi går lærerikt under jorden”
Anmeldelse av Norsk Bergverksmuseum

Norsk Bergverksmuseum
Vurdert som nr. 1 av 7 ting å gjøre i Kongsberg
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Norsk Bergverksmuseums samlinger. I tillegg til Sølvgruvene anbefales det også å ta turen innom Norsk Bergverksmuseums utstillinger i Kongsberg Sølvverks gamle smeltehytte fra 1844. Forskjellige utstillinger viser den over 300 år gamle historien til gruvedriften i Kongsberg. Museumsbygningen rommer også Den Kongelige Mynts museum hvor man kan lære om myntproduksjon og utviklingen i faget gjennom århundrene, Kongsberg Våpenfabrikks museum, som viser utviklingen fra en håndverksbedrift til dagens høyteknologiske industri, og Kongsberg Skimuseum hvor du opplever skihistorien på Kongsberg i perioden 1920-1950.
Anmeldt 31 juli 2016

Norsk Bergverksmuseum er en opplevelse. Enten man tar toget inn i gruven, eller blir med å spassere gjennom tunneller inn til hallen langt der inne. Eller om man bare besøker Bergverksmuseumet oppe i dagen. Det er en fasinerende historie som blir fortalt om hvordan den første malmen ble funnet, og danskekongens interesse for dette. Dette gjorde at et spennende samfunn dukket opp. I min slekt kom en av mine forfedre som skredder til Kongsberg.
Jeg er med i en gjeng som et par ganger har arrangert fest inne i gruva. Da har noen av oss fått vandre inn gjennom spennede ganger. En utrolig fin opplevelse, og de som tok toget inn angret nok at de ikke ble med når vi fortalte om opplevelsen vi hadde hatt.
Beste rådet jeg kan gi, er du på besøk i Kongsberg så benytt sjansen til et besøk i Norsk Bergverksmuseum. Og er du ikke på besøk i Kongsberg? Ta deg en tur da vel, det er verdt det!

Takk, Jørgen S

Anmeldt 30 juli 2016

Ble med toget inn i gruvene hvor vi ble delt opp i engelsk talende og norsktalende grupper. Gikk gjennom de gamle gruvene og ble fortalt historier om hvordan arbeiderne hadde det og hvordan de gravde ut gruvene i gamle dager.
Veldig lærerikt og gøy både for små og store. Må være den beste opplevelsen du kan oppleve i Kongsberg som turist!

Takk, MartinAmdam
Anmeldt 26 juli 2016

Om man tar turen til Kongsberg,er bergverksmuseumet verdt ett besøk,dyktige guider gir all nødvendig informasjon om sølverksdriften og ikke minst hoppsportens historie med egen avdeling på museetLegg også.turen til Sagrenda og besøk i gruvene med gruvetoget der,fantastisk spennende og en opplevelse for livet.Det er også kafe og suvernier og få kjøpt

Takk, Lars Myhre L
Anmeldt 17 juli 2016 via mobile enheter

Spennende gruvetur med engasjert og kunnskapsrik guide. Totalt tok turen 1,30 t. Togtur inn i fjellet og vandring i Kongensgruve.

Takk, Bjørn H
Anmeldt 16 juli 2016 via mobile enheter

Flott tur inn i gruvene med en engasjert og kunnskapsrik omviser. Også et fint uteområde, så med fint vær kan hele dagen brukes her.
Tok Bergverksmuseet i sentrum dagen etter. Gamle, slitne og utdaterte utstillinger. Nesten et 《museumsmuseum》men mye interessant med gruveturen friskt i minne.

Takk, Bullseyeonly

Reisende som så på Norsk Bergverksmuseum, så også på

Drammen, Drammen kommune

Har du vært i Norsk Bergverksmuseum? Del dine erfaringer!