Vi støtter følgende nettlesere:

Norsk Bergverksmuseum
Vurdert som nr. 1 av 7 ting å gjøre i Kongsberg
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Norsk Bergverksmuseums samlinger. I tillegg til Sølvgruvene anbefales det også å ta turen innom Norsk Bergverksmuseums utstillinger i Kongsberg Sølvverks gamle smeltehytte fra 1844. Forskjellige utstillinger viser den over 300 år gamle historien til gruvedriften i Kongsberg. Museumsbygningen rommer også Den Kongelige Mynts museum hvor man kan lære om myntproduksjon og utviklingen i faget gjennom århundrene, Kongsberg Våpenfabrikks museum, som viser utviklingen fra en håndverksbedrift til dagens høyteknologiske industri, og Kongsberg Skimuseum hvor du opplever skihistorien på Kongsberg i perioden 1920-1950.
Lillehammer, Norge
118 anmeldelser
68 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 20 nyttige stemmer
“Spennende historie”
4 av 5 bobler Anmeldt 26 januar 2017

Sølvgruvene er absolutt verdt et besøk om man er i området. Vi stakk innom uten spesielle forventninger og ble positivt overrasket. Bra guide som gjorde det hele mer interessant.

Besøkte juli 2016

5 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 1 nyttig stemme
“Skikkelig historisk museum”
5 av 5 bobler Anmeldt 22 november 2016

Bergverksmuseet i Kongsberg må besøkes, her er det masse fantastiske historiske ting å se, passer også i kombinasjon med en tur med gruvetoget i Saggrenda

Besøkte februar 2016
Takk, Olemarius1
Drammen, Norge
111 anmeldelser
33 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 79 nyttige stemmer
“Bedtiftsbesøk ”
4 av 5 bobler Anmeldt 12 oktober 2016 via mobile enheter

Var med bedriften og besøkte dette museumet , ble vel tatt i mot av vår entusiastiske og vel informerte guide Morten , dyktig , klar i sin tale og med innlevelse fortalte han om Bergverksmuseets historie , som strekker seg langt tilbake i tid ! Museet har forskjellige rom/ avdelinger , hvor man ved selvsyn kan se : sslvføgelig sølv , arbeids redskaper , klesdrakter , fine malerier , et " dukkeskap" gjorde inntrykk ! Mye kan skrives om dette stedet , vil anbefale alle interesserte og reise på besøk !

Besøkte oktober 2016
Takk, Geir S
Oslo, Norge
18 anmeldelser
3 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 8 nyttige stemmer
“Besøk på Norsk Bergverksmuseum”
5 av 5 bobler Anmeldt 23 august 2016

Dette museet er noe av det mest interesante vi har vært innom i Norge.Her kan du bruke en hel dag ,og ennå er det sikkert ting du gjerne ville sett mere på. Svært bra !

Besøkte august 2016
Takk, Jens O
1 anmeldelse
“Vi går lærerikt under jorden”
5 av 5 bobler Anmeldt 31 juli 2016

Norsk Bergverksmuseum er en opplevelse. Enten man tar toget inn i gruven, eller blir med å spassere gjennom tunneller inn til hallen langt der inne. Eller om man bare besøker Bergverksmuseumet oppe i dagen. Det er en fasinerende historie som blir fortalt om hvordan den første malmen ble funnet, og danskekongens interesse for dette. Dette gjorde at et spennende samfunn dukket opp. I min slekt kom en av mine forfedre som skredder til Kongsberg.
Jeg er med i en gjeng som et par ganger har arrangert fest inne i gruva. Da har noen av oss fått vandre inn gjennom spennede ganger. En utrolig fin opplevelse, og de som tok toget inn angret nok at de ikke ble med når vi fortalte om opplevelsen vi hadde hatt.
Beste rådet jeg kan gi, er du på besøk i Kongsberg så benytt sjansen til et besøk i Norsk Bergverksmuseum. Og er du ikke på besøk i Kongsberg? Ta deg en tur da vel, det er verdt det!

Besøkte august 2015
Takk, Jørgen S

Reisende som så på Norsk Bergverksmuseum, så også på

Drammen, Drammen kommune
Kongsberg, Kongsberg kommune

Har du vært i Norsk Bergverksmuseum? Del dine erfaringer!