“Fantastisk tur i nydelige omgivelser ”

Samaria Gorge National Park
Bestill på forhånd
USD 45,18*
og oppover
Full Day Samaria Gorge 10-mile tur fra Chania
Vurdert som nr. 1 av 17 ting å gjøre i Sfakia
Attraksjonsdetaljer
Anmeldt 9. august 2018 via mobile enheter

Fantastisk tur i nydelige omgivelser Anbefaler at en har gode sko og med seg litt førstehjelpsaker. Mye folk med forskjellige forutsetninger for turen, og det hadde vært greit å kunne hjulpet.
En kjenner at en lever etter en slik tur. Ondt i beina på dag 2

Takk, Anita B

Anmeldt 1. august 2018 via mobile enheter

Vi gikk Samaria ravinen i juli med to barn på 12 og 15 år og hadde en fin tur.

Vi reiste med KTEL fra Chania, de har tre avganger pr dag, mye billigere og ikke så grytidlig som guideselskapene og tur operatørene.

Gode turbusser begge veier. Samaria er en fin tur på 16 km med 1250 høydemeter som skal stiges ned. Starter med bratte hårnålssvinger og flater ut etter ca 4 km. Stort sett gode stier, men litt stein av og til. Vi gikk med gode joggesko og det fungerte bra, trenger ikke fjellsko her. Ta med mat og drikke på turen, men det er mange vannposter og rasteplasser underveis hvor du kan få fylt flasken din. Det er mange som går turen, så du blir ikke alene. Når du er ferdig med turen er det deilig å hoppe i sjøen og nyte et måltid å en av tavernaene. Båten til bussen går kl 1730 og turen tar 1 time. Turen var absolutt et av høydepunktene på turen til Kreta.

Vakker natur og mange fotomotiver.

Takk, Bjørn H
Anmeldt 11. juli 2018 via mobile enheter

For alle som liker - og klarer å gå i fjellet så må Samariaravinen oppleves! Vi er fra Vestlandet i Norge og vant til å gå tur i fjellet så for oss var dette en svært enkel tur, men vi så mange som slet en del selv om stien er svært godt tilrettelagt hele veien. Noen partier går man i elveleiet så her er det selvfølgelig steinete, men fremdeles helt uproblematisk (for fjellvante). Du trenger ikke fjellsko, går helt fint med vanlige joggesko. (Ikke gå i sandaler, det var det faktisk noen som gjorde!)

Vi booket turen via Apollon midt i juli og ble hentet kl. 0600 i Platanias. Etter et lite stopp i nærheten av ravinen for en kopp kaffe begynte vi å gå kl. 0750. I starten var det ganske mye folk og køgåing, men dette ble bedre når vi nådde den fraflyttede landsbyen etter ca. 7 km i bratt nedoverbakke. Vi gikk forbi ganske mange og ble bare forbigått av noen få andre selv om vi stoppet opp for å ta bilder og se oss om underveis. I landsbyen spiste vi niste og hilste på Kri Kri (Kretas ville geiter). Det holder å ta med en liten flaske drikke som man fyller på med friskt og godt kildevann på rasteplassene underveis. Her er også toaletter. Litt over kl. 10.00 gikk vi videre og var fremme i Agia Roumeni litt før kl. 12.00.

Dagen var ganske varm, opp mot 35 grader, men vi hadde skygge og en veldig behagelig temperatur og bris gjennom størsteparten av ravinen. De siste 3 km, fra slutten av ravinen og ned mot Agia Roumeli, var ganske varm og uten skygge. Caps og solbriller er et must. Det er en fordel å gå tidlig om morgenen før solen når ned i ravinen for å få en behagelig temperatur og opplevelse.

Det er mange skilt om rasfare gjennom hele ravinen med oppfordring om å gå kjapt og ikke stoppe opp. Helt i starten av ravinen opplevde vi at en ganske stor stein suste rett over oss og eksploderte når den traff et tre litt lenger nede. Usikker på hva som utløste den, men det kan muligens ha vært andre turister lenger oppe siden stien i det første partiet går bratt nedover i sikksakk.

For å få den perfekte avslutningen så MÅ dere ha med flipflops, badetøy og håndkle. Det var helt nydelig å bade av seg støv og svette i det krystallklare Libyske hav i Agia Roumeli. Båten vår til Sougia, hvor bussen skulle hente oss, gikk ikke før kl. 1730. Så selv om du bruker lang tid på ravinen så rekker du nok å bade litt. Vil også anbefale dere å stikke innom Calypso for noe godt å drikke og spise, mens dere nyter utsikten til stranden i svale omgivelser med hyggelig betjening og god mat. God tur!

Takk, KSlettevold
Anmeldt 30. juni 2018 via mobile enheter

Flott nasjonalpark og natur. Spennende!
Ikke så enormt krevende, men det tar sin tid - ta med mat!!!!
Kun jus og tullball å få tak i på stopp før turen, og ingenting i parken eller der turen slutter!
Fikk du det med deg? Ta med mat

Takk, Trygve F
Les flere anmeldelser
Anmeldt 20. juni 2018 via mobile enheter

Det er en flott tur med utrolig mye fint å se, virkelig. Personlig vil jeg ikke kalle den krevende, heller tvært imot. Ja, det er bratt og mye steiner- men for fjellvante og dem som ønsker en «utfordring» vil jeg absolutt anbefale å gå fra landsbyen og opp istede. Ikke ned, som er mest vanlig.

Vi fikk beskjed om å bruke joggesko, her vil jeg påpeke at solide fjellsko hadde nok gjort turen 10x bedre for meg, og anbefaler virkelig til andre å bruke det.
Alt i alt en fin tur, men vi savnet et alternativ for dem som vil ha «kun tur», uten bading, lunsj og «fritid». Da vi kom ned måtte vi vente i 3 timer før båten gikk, alternativet var å betale 100euro for taxi-båt. Dette gir store minuspoeng for min del.

Takk, Emeline S

Reisende som så på Samaria Gorge National Park, så også på

Har du vært i Samaria Gorge National Park? Del dine erfaringer!