Fin friluftsutstilling, skuffende lite innendørs

Bortgjemt sted rett ved E6, legg inn gateadressen på GPS og ikke bare Norsk Utvandrermuseum. Fine... les mer

Anmeldt 3 uker siden
Mountain_08
Oslo
Interessant omvisning med inspirerende og kunnskapsrik omviser

Anmeldt 23. juli 2020
janbra
Moss, Norge

Anmeldt 23. juli 2020 via mobile enheter

Veldig interessant omvisning og utstilling som viser levekårene til norske utvandrere over Atlanteren. Mange bygg fra ulike tidsperioder er blitt tatt vare på og flyttet til Norge og Norsk utvandrermuseum. Vel verdt et besøk i Hamar.

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, janbra
Anmeldt 6. juni 2017

Har besøkt muséet sammen med amerikanske venner med norske aner. Meget interessant, og vi fikk god hjelp av vennlige og kunnskapsrike ansatte på muséet. Muséet har utstillinger som engasjerer, og et fantastisk bibliotek. Som vertskap var jeg imidlertid temmelig flau over museets tilstand. Over en million norske kvinner og menn har emigrert til USA, bare dette skulle tilsi at vi kom til et viktig og påkostet museum -
i tillegg er migrasjonsproblematikk et særdeles brennbart tema i vår verden i dag. Men muséet har tilhold i en nedslitt bygningsmasse, og antakelig er det en stor innsats fra de ansattes side som gjør at stedet er verdt å besøke. På tross av dårlige forhold, har de fått til å lage utstillinger som er severdige. Skulle jeg ønske meg noe, måtte det være at dette muséet fikk midler til å bli det nasjonale muséet det er tenkt å være. Da trenges statlige satsing. NB: Vi besøkte ikke det utendørs området på muséet.

Dato for opplevelse: desember 2016
Anmeldelse samlet inn i partnerskap med VisitNorway.com
Takk, 52traveller2015
Anmeldt 14. januar 2016 via mobile enheter

Besøkte museet sammen med slektninger fra USA.
Spennende utstillinger som fortalte mye om hva emigranter reiste fra, og om hva de kom til.
Og artig med de gamle husene, og kirken, som alle ble bygd i norsk strøk av Midtvesten, og som er flytta hit til Norge.

Dato for opplevelse: mai 2015
Takk, Lena N