Fin friluftsutstilling, skuffende lite innendørs

Anmeldt 2. juli 2021
Mountain_08
Oslo
Verdt et besøk

Anmeldt 26. juli 2020
knupet
Gjøvik, Norge

Anmeldt 2. juli 2021

Bortgjemt sted rett ved E6, legg inn gateadressen på GPS og ikke bare Norsk Utvandrermuseum. Fine autentiske bygninger man kan gå inn i, noen få ting og litt bilder å se. I hovedbygningen var det bare en fotoutstilling av personer tatt i år, med ting de hadde et forhold til, enten de hadde noe med utvandringen å gjøre eller ikke, samt to filmer man kunne se. Det var ingen utstilling i 2. etg. og vi var litt overrasket over at de hadde gjort så lite ut av et så spennende tema - savnet mer informasjon, bilder og gjenstander fra denne tiden.

Dato for opplevelse: juni 2021
Takk, Mountain_08
Anmeldt 26. juli 2020

Vi hadde forleden dag en guidet omvisning i de gamle bygningene på utvandrermuseet. Bygningene omfatter blant annet et forsamlingshus, en skole, et bolighus og en kirke som norskamerikanere og senere generasjoners innvandrere hadde. Det var veldig interessant å lære mer om og se hvordan norskamerikaneres levekår var i USA. Jeg har selv besøkt slektninger der, og fikk assosiasjoner til det da jeg var på museet.

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, knupet
Anmeldt 6. juni 2017

Har besøkt muséet sammen med amerikanske venner med norske aner. Meget interessant, og vi fikk god hjelp av vennlige og kunnskapsrike ansatte på muséet. Muséet har utstillinger som engasjerer, og et fantastisk bibliotek. Som vertskap var jeg imidlertid temmelig flau over museets tilstand. Over en million norske kvinner og menn har emigrert til USA, bare dette skulle tilsi at vi kom til et viktig og påkostet museum -
i tillegg er migrasjonsproblematikk et særdeles brennbart tema i vår verden i dag. Men muséet har tilhold i en nedslitt bygningsmasse, og antakelig er det en stor innsats fra de ansattes side som gjør at stedet er verdt å besøke. På tross av dårlige forhold, har de fått til å lage utstillinger som er severdige. Skulle jeg ønske meg noe, måtte det være at dette muséet fikk midler til å bli det nasjonale muséet det er tenkt å være. Da trenges statlige satsing. NB: Vi besøkte ikke det utendørs området på muséet.

Dato for opplevelse: desember 2016
Anmeldelse samlet inn i partnerskap med VisitNorway.com
Takk, 52traveller2015
Anmeldt 14. januar 2016 via mobile enheter

Besøkte museet sammen med slektninger fra USA.
Spennende utstillinger som fortalte mye om hva emigranter reiste fra, og om hva de kom til.
Og artig med de gamle husene, og kirken, som alle ble bygd i norsk strøk av Midtvesten, og som er flytta hit til Norge.

Dato for opplevelse: mai 2015
Takk, 747lenan