Flott natur

Flott natur med artig sagn. Enkel og rask tur fra parkeringen ned til elva. Absolutt verdt et lite... les mer

Anmeldt 10. august 2021
Homrul
Oslo, Norge
Anbefales😊👌

Nydelig natur og meget imponerende hva naturenen greier å lage😍lett og finne fram og ikke langt å... les mer

Anmeldt 12. juli 2020
nieida83
Sunndalsøra, Norge

Anmeldt 12. juli 2020 via mobile enheter

Nydelig natur og meget imponerende hva naturenen greier å lagelett og finne fram og ikke langt å gå

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, nieida83
Anmeldt 22. august 2019

På riksvei 51 på veg mot Vågå kom vi til et skilt der det sto «Ridderspranget»,
har alltid kjørt forbi men denne gangen tok vi av og kjørte en vel 1 km lang sideveg nedover mot parkeringsplassen og videre gikk vi et kort stykke på en god sti.

Navnet «Ridderspranget» har juvet fått etter ridderen Sigvat av Leirholar som levde i Vang i Valdres på 1300-tallet. Ifølge fortellertradisjonen var Sigvat på bruderov i Vågå, og røvet den vakre "Skårvangsola" fra ridder Ivar Gejslinge etter å ha svidd av hele gården. Sigvat ble naturlig nok forfulgt, og under flukten skal han ha hoppet over juvet med jenta i armene, og støtte den første av Ivars menn rett i fossen.
Senere ble det forlik, og som skadebot måtte Sigvat gi fra seg nedre Heimdalsvatnet nord for Valdresflyi.

Angret ikke på at vi tok denne avstikkeren , fantastisk natur med en frådende elv.

Dato for opplevelse: juli 2019
1  Takk, BjR1956
Anmeldt 18. juni 2018 via mobile enheter

En liten gå tur fra vegen,i fantastisk natur! Nede ved ridderspranget ser en hvor mektig og vakker natur vi har!
Stedet anbefales på det sterkeste!!

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, hermelinus
Anmeldt 7. september 2016 via mobile enheter

Vi ankom spranget etter 2 dagers kraftig nedbør og fikk virkelig sett vannets krefter på nært hold. Utrolig vakkert og mektig. Hvis man tar spranget over slik vi gjorde det er det bare en liten vandring opp vassdraget til en bru slik at man kommer tilbake til parkeringsplassen igjen.

Dato for opplevelse: september 2016
Takk, nicolasj346
Anmeldt 7. januar 2016

Ridderspranget, en trang kløft i Sjodalen, Vågå, der Sjoa fosser ned. Ifølge Ivar Kleiven forteller sagnet at ridderen Sigvat på Kvie i Valdres hadde røvet en vakker jente, kalt Skårvangssolen, fra ridderen Ivar Gjesling på Sandbu i Vågå. Sigvat satte Skårvangssolen framme på hesten sin og red avgårde. Ivar satte etter Sigvat og nådde ham igjen ved Ridderspranget. Men hesten med Sigvat og Skårvangssolen oppå hoppet over kløften med det fossende vannet under. Derfra hindret han Ivar og hans menn i å prøve å gjøre hoppet etter.

Dato for opplevelse: september 2015
1  Takk, Bessheim F