“Tidsreise med stil”

Eidsvoll 1814
Vurdert som nr. 1 av 9 ting å gjøre i Eidsvoll
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Eidsvollsbygningen er ett av Norges fremste nasjonalsymboler, kjent som stedet der den norske Grunnloven ble skrevet og vedtatt i 1814. De 112 eidsvollsmennene var samlet her fra 10.april til 20.mai i 1814. Forsamlingen erklærte Norge for en selvstendig nasjon, ga landet en grunnlov og valgte en konge for landet etter mer enn 400 år i union med Danmark. Grunnloven ble datert 17.mai 1814, og dagen feires som Norges nasjonaldag. Grunnlaget for det norske demokratiet var lagt. Nå, 200 år etter, skal vi feire eidsvollsmennenes verk. Eidsvoll 1814 som hovedarena i jubileet, ønsker tusenvis av jubileumsgjester velkommen til et museum som byr på en mengde opplevelser på historisk grunn. I sentrum står regjeringens gave til Grunnlovsjubileet; den nyrestaurerte Eidsvollsbygningen. Med tapeter, slående fargeprakt, gardiner og møbler helt i tråd med Carsten Ankers elegante interiører er Grunnloven hus klar for å møte nye generasjoner. Sammen med et nytt moderne demokratisenter for unge, museumsbutikk med jubileumsvarer, kulinariske opplevelser med vår egen «Smaken av 1814»-meny, spennende og levende omvisningstilbud for store og små og en rekke arrangementer håper vi å gi dere alle en minneverdig feiring av demokrati og folkestyre gjennom 200 år!
Anmeldt 4 august 2016 via mobile enheter

Omvisningen i den nyrestaurerte Eidsvollbygningen var en fryd for øyet og ga godt innblikk i det historiske året 1814. Ekstra pluss for muligheten til fotografering foran riksforsamlingstablået og for å kle seg i tidsriktige klær. Bra kafé og demokratiutstilling.

Takk, Jorunn K

Anmeldt 3 juli 2016

Har vært her to ganger (april 2015 og april 2016). Både omvisningen i Eidsvollsbygningen og demokratisenteret er vel verdt et besøk. Demokratisenteret egner seg nok best for ungdom i ungdomsskolealder.

Takk, Andreas L
Anmeldt 21 juni 2016

Eidsvollbygningen vakkert beliggende ved elven, er nydelig restaurert. Park og bygninger er nydelige. Kafeen var hyggelig med godt utvalg av mat og drikke .
En fantastisk guide ga oss et inntressant innblikk i grunnlovshistorien vår, og hun var meget kunnskapsrik og hyggelig . Nydelige rom med mange flotte detaljer ! Vel verdt et besøk.
Den guidete turen varte i tre kvarter.

1  Takk, grethe
Anmeldt 25 mai 2016 via mobile enheter

Eidsvollbygningen er obligatorisk for alle som er interesserte i norsk historie. Guider tur av selve bygningen anbefales. Området og bygningen er restaurert for store penger på en ganske unik måte. 200år gammelt rikmannshjem med nasjonal historie i alle vegger og gulv.

Takk, terjehaa
Anmeldt 1 mars 2016 via mobile enheter

Besøkte her en fin sommerdag, hadde en guidet tur i bygningen, spaserte rundt på området og et besøk i kafeen. Bygget og historien om bygget er veldig interessant. Guiden var veldig engasjert og kunne sine historie. Bra! Maten i kafeene var OK. Absolutt verdt et besøk.

Takk, Fornebu

Reisende som så på Eidsvoll 1814, så også på

Eidsvoll, Akershus

Har du vært i Eidsvoll 1814? Del dine erfaringer!