Vi støtter følgende nettlesere:

Eidsvoll 1814
Vurdert som nr. 1 av 7 ting å gjøre i Eidsvoll
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Eidsvollsbygningen er ett av Norges fremste nasjonalsymboler, kjent som stedet der den norske Grunnloven ble skrevet og vedtatt i 1814. De 112 eidsvollsmennene var samlet her fra 10.april til 20.mai i 1814. Forsamlingen erklærte Norge for en selvstendig nasjon, ga landet en grunnlov og valgte en konge for landet etter mer enn 400 år i union med Danmark. Grunnloven ble datert 17.mai 1814, og dagen feires som Norges nasjonaldag. Grunnlaget for det norske demokratiet var lagt. Nå, 200 år etter, skal vi feire eidsvollsmennenes verk. Eidsvoll 1814 som hovedarena i jubileet, ønsker tusenvis av jubileumsgjester velkommen til et museum som byr på en mengde opplevelser på historisk grunn. I sentrum står regjeringens gave til Grunnlovsjubileet; den nyrestaurerte Eidsvollsbygningen. Med tapeter, slående fargeprakt, gardiner og møbler helt i tråd med Carsten Ankers elegante interiører er Grunnloven hus klar for å møte nye generasjoner. Sammen med et nytt moderne demokratisenter for unge, museumsbutikk med jubileumsvarer, kulinariske opplevelser med vår egen «Smaken av 1814»-meny, spennende og levende omvisningstilbud for store og små og en rekke arrangementer håper vi å gi dere alle en minneverdig feiring av demokrati og folkestyre gjennom 200 år!
5 anmeldelser
“For dårlig!”
2 av 5 bobler Anmeldt 15 august 2016 via mobile enheter

Toalettringen var full av urin. Det manglet såpe. Delt toalett for herrer og damer fører ofte til dårlig hygiene. I kafé Standpunkt kostet en liten loffeskive med laks og egg 89 kr. Altfor dyrt i forhold til hva vi fikk. Isen smakte gammelt. Alt dette mens vi ventet på omvisningen kl 15. Den ble det ikke noe av, for vi som kom til tiden fikk beskjed om å sitte og sole oss mens vi ventet på en gruppe fra Skibladner. 15.10 måtte vi dra uten å ha sett det vi kom for. Vi hadde en avtale å rekke. Uprofft å stjele folks tid slik.
Eneste positive var at de ansatte var hyggelige, og vi fikk igjen pengene for tapt omvisning. En utrivelig opplevelse som bekreftet fordommer om at å være turist i Norge er dyrt og dårlig.

Takk, Eirin V

26 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 17 nyttige stemmer
“Historisk sus ”
5 av 5 bobler Anmeldt 13 august 2016 via mobile enheter

Tok turen innom for første gangen på 25 år.
Området rundt Eidsvoll bygningen er pent vedlikeholdt.
Pluss for at det er lagt opp oppgaver for barn på området.
Omvisningen var utrolig bra. En guide som favner både liten og stor.

Dette var en utrolig positiv opplevelse.

Takk, Jcl81
Levanger, Norge
61 anmeldelser
41 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 13 nyttige stemmer
“Vakkert og viktig sted”
4 av 5 bobler Anmeldt 7 august 2016 via mobile enheter

På vei nordover stoppet vi på Eidsvoll med ungene. Eidsvollsbygningen ligger i et vakkert område med grønne plener, rosebed, store gamle trær, vakker demning og gamle steinbruer. Det er flere statuer og monument. Videre er det mulighet til å bli avbildet i det berømte maleriet fra da grunnloven ble til. Siden vi hadde langt igjen å kjøre, var det ikke aktuelt å vente en time til neste omvisning. Det var ikke anledning til å gå inn i Eidsvollsbygningen bare for å se seg litt om. Det var dumt.

Takk, Kirsten Juni N
20 anmeldelser
7 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 1 nyttig stemme
“Tidsreise med stil”
5 av 5 bobler Anmeldt 4 august 2016 via mobile enheter

Omvisningen i den nyrestaurerte Eidsvollbygningen var en fryd for øyet og ga godt innblikk i det historiske året 1814. Ekstra pluss for muligheten til fotografering foran riksforsamlingstablået og for å kle seg i tidsriktige klær. Bra kafé og demokratiutstilling.

Besøkte juli 2016
Takk, Jorunn K
Oslo, Oslo, Norway
52 anmeldelser
19 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 5 nyttige stemmer
“Museum med historisk sus”
5 av 5 bobler Anmeldt 3 juli 2016

Har vært her to ganger (april 2015 og april 2016). Både omvisningen i Eidsvollsbygningen og demokratisenteret er vel verdt et besøk. Demokratisenteret egner seg nok best for ungdom i ungdomsskolealder.

Besøkte april 2016
Takk, Andreas L

Reisende som så på Eidsvoll 1814, så også på

Jessheim, Ullensaker

Har du vært i Eidsvoll 1814? Del dine erfaringer!