Vi støtter følgende nettlesere:

Eidsvoll 1814
Vurdert som nr. 1 av 7 ting å gjøre i Eidsvoll
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Eidsvollsbygningen er ett av Norges fremste nasjonalsymboler, kjent som stedet der den norske Grunnloven ble skrevet og vedtatt i 1814. De 112 eidsvollsmennene var samlet her fra 10.april til 20.mai i 1814. Forsamlingen erklærte Norge for en selvstendig nasjon, ga landet en grunnlov og valgte en konge for landet etter mer enn 400 år i union med Danmark. Grunnloven ble datert 17.mai 1814, og dagen feires som Norges nasjonaldag. Grunnlaget for det norske demokratiet var lagt. Nå, 200 år etter, skal vi feire eidsvollsmennenes verk. Eidsvoll 1814 som hovedarena i jubileet, ønsker tusenvis av jubileumsgjester velkommen til et museum som byr på en mengde opplevelser på historisk grunn. I sentrum står regjeringens gave til Grunnlovsjubileet; den nyrestaurerte Eidsvollsbygningen. Med tapeter, slående fargeprakt, gardiner og møbler helt i tråd med Carsten Ankers elegante interiører er Grunnloven hus klar for å møte nye generasjoner. Sammen med et nytt moderne demokratisenter for unge, museumsbutikk med jubileumsvarer, kulinariske opplevelser med vår egen «Smaken av 1814»-meny, spennende og levende omvisningstilbud for store og små og en rekke arrangementer håper vi å gi dere alle en minneverdig feiring av demokrati og folkestyre gjennom 200 år!
4 anmeldelser
“Norgeshistoriens viktigste samlingssted?”
5 av 5 bobler Anmeldt 22 september 2016

Her får du noen fantastiske timer med guide som som forteller alt de vet om norgeshistoriens viktigste begivenhet.

Besøkte mai 2016

3 anmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 1 nyttig stemme
“Eidsvoll bygningen”
5 av 5 bobler Anmeldt 13 september 2016

Å se hvor Norges lover ble laget er stort. Du kan virkelig føle stemningen i rommene der. Det et historisk sted som alle burde besøke en gang. Lett å komme dit og etterpå kan man sette seg ned på plenen utenfor og bare slappe av

Besøkte september 2016
Takk, Mammamor
Molde, Norge
141 anmeldelser
48 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 14 nyttige stemmer
“Flott kulturminne”
4 av 5 bobler Anmeldt 22 august 2016 via mobile enheter

Pietetsfullt og fint nyrestaurert til 200-årsjubileet for grunnloven. Dyktig og inspirerende guiding i vårt særpregede nasjonalklenodium. Savnet litteraturutvalg imuseumsbutikken. Det var i Wergelands hus i andre enden av området. Og der var det mye interessant. Vel verdt et par timers stopp

Takk, DagB45
5 anmeldelser
“For dårlig!”
2 av 5 bobler Anmeldt 15 august 2016 via mobile enheter

Toalettringen var full av urin. Det manglet såpe. Delt toalett for herrer og damer fører ofte til dårlig hygiene. I kafé Standpunkt kostet en liten loffeskive med laks og egg 89 kr. Altfor dyrt i forhold til hva vi fikk. Isen smakte gammelt. Alt dette mens vi ventet på omvisningen kl 15. Den ble det ikke noe av, for vi som kom til tiden fikk beskjed om å sitte og sole oss mens vi ventet på en gruppe fra Skibladner. 15.10 måtte vi dra uten å ha sett det vi kom for. Vi hadde en avtale å rekke. Uprofft å stjele folks tid slik.
Eneste positive var at de ansatte var hyggelige, og vi fikk igjen pengene for tapt omvisning. En utrivelig opplevelse som bekreftet fordommer om at å være turist i Norge er dyrt og dårlig.

Takk, Eirin V
Bergen, Norge
67 anmeldelser
26 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 17 nyttige stemmer
“Historisk sus ”
5 av 5 bobler Anmeldt 13 august 2016 via mobile enheter

Tok turen innom for første gangen på 25 år.
Området rundt Eidsvoll bygningen er pent vedlikeholdt.
Pluss for at det er lagt opp oppgaver for barn på området.
Omvisningen var utrolig bra. En guide som favner både liten og stor.

Dette var en utrolig positiv opplevelse.

Takk, Jcl81

Reisende som så på Eidsvoll 1814, så også på

Jessheim, Ullensaker

Har du vært i Eidsvoll 1814? Del dine erfaringer!