Vi støtter følgende nettlesere:

Eidsvoll 1814
Vurdert som nr. 1 av 7 ting å gjøre i Eidsvoll
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Eidsvollsbygningen er ett av Norges fremste nasjonalsymboler, kjent som stedet der den norske Grunnloven ble skrevet og vedtatt i 1814. De 112 eidsvollsmennene var samlet her fra 10.april til 20.mai i 1814. Forsamlingen erklærte Norge for en selvstendig nasjon, ga landet en grunnlov og valgte en konge for landet etter mer enn 400 år i union med Danmark. Grunnloven ble datert 17.mai 1814, og dagen feires som Norges nasjonaldag. Grunnlaget for det norske demokratiet var lagt. Nå, 200 år etter, skal vi feire eidsvollsmennenes verk. Eidsvoll 1814 som hovedarena i jubileet, ønsker tusenvis av jubileumsgjester velkommen til et museum som byr på en mengde opplevelser på historisk grunn. I sentrum står regjeringens gave til Grunnlovsjubileet; den nyrestaurerte Eidsvollsbygningen. Med tapeter, slående fargeprakt, gardiner og møbler helt i tråd med Carsten Ankers elegante interiører er Grunnloven hus klar for å møte nye generasjoner. Sammen med et nytt moderne demokratisenter for unge, museumsbutikk med jubileumsvarer, kulinariske opplevelser med vår egen «Smaken av 1814»-meny, spennende og levende omvisningstilbud for store og små og en rekke arrangementer håper vi å gi dere alle en minneverdig feiring av demokrati og folkestyre gjennom 200 år!
Oslo
35 anmeldelser
8 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 7 nyttige stemmer
“En del av vår historie du bør se”
5 av 5 bobler Anmeldt 1 uke siden via mobile enheter

En informativ omvisning i flotte omgivelser. Huset er restaurert tilbake til 1814. Imponerende detaljer og spennende historie.

Besøkte mars 2017

Haugesund, Norge
17 anmeldelser
10 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 2 nyttige stemmer
“Eidsvollbygningen er virkelig verdt et besøk!”
4 av 5 bobler Anmeldt 30 desember 2016

En guidet tur her anbefales virkelig. Det er her Norges grunnlov ble laget, her de satt disse 112 mennene som jobbet for å få grunnloven på plass. Det var interessant, høytidelig og spennende å vandre gjennom denne gamle ærverdige bygningen og samtidig få historien både om bygningen, Carsten Anker og grunnloven. Vi måtte ha sokker over skoene og det var strengt forbudt å ta på noe i bygningen, og det eneste rommet hvor det var lov å ta bilder var i Rikssalen. Det var helt fint, for i dag har vi nesten glemt hvordan det er å nyte og følge med på ting uten å ha kameraet mellom oss og det vi skal se på.
Guiden var dyktig og interessant, og det var kjekt både for oss voksne og for tenåringen.
Parken utenfor er fin og her var det forskjellige aktiviteter, spesielt for barna. Det var også egne guidede turer beregnet på barn, men det var ikke vi med på. Demokratisenteret som ligger ved siden av er også verdt et besøk. Her er det også en liten kafe som serverer enkle retter og drikke.
Dette stedet er virkelig verdt et besøk!

Besøkte juli 2016
Takk, Berit H
Playa de las Americas, Spania
101 anmeldelser
31 attraksjonsanmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 21 nyttige stemmer
“Historisk”
4 av 5 bobler Anmeldt 27 november 2016 via mobile enheter

Omvisningen i Eidsvollsbygningen var fantastisk!

Dette var vårt første besøk og vi var så heldige å få omvisningen alene med guiden. Dette ga en fantastisk opplevelse som en ikke vil oppleve i større grupper. Vi vil derfor oppfordre til å ta turen utenom høysesongen.

Besøkte november 2016
Takk, Stein A
4 anmeldelser
“Norgeshistoriens viktigste samlingssted?”
5 av 5 bobler Anmeldt 22 september 2016

Her får du noen fantastiske timer med guide som som forteller alt de vet om norgeshistoriens viktigste begivenhet.

Besøkte mai 2016
Takk, Tore H
Eidsvoll, Norge
3 anmeldelser
common_n_attraction_reviews_1bd8 1 nyttig stemme
“Eidsvoll bygningen”
5 av 5 bobler Anmeldt 13 september 2016

Å se hvor Norges lover ble laget er stort. Du kan virkelig føle stemningen i rommene der. Det et historisk sted som alle burde besøke en gang. Lett å komme dit og etterpå kan man sette seg ned på plenen utenfor og bare slappe av

Besøkte september 2016
Takk, Mammamor

Reisende som så på Eidsvoll 1814, så også på

Jessheim, Ullensaker

Har du vært i Eidsvoll 1814? Del dine erfaringer!