Graving up the past in Røros: A Self-Guided Walking Tour

per voksen
Sjekk tilgjengelighetSe fullstendig produktinformasjon

Ulike måter å oppleve Rørosmuseet Smelthytta på
Anmeldt 25. juli 2021

Synes vandringen var bra. Flink hyggelig guide. Ikke for lang tur, så "barna" (14 og 17)hang med på hele turen.

Dato for opplevelse: juli 2021
1  Takk, Kjetil_Almvik
Anmeldt 21. juli 2021 via mobile enheter

Et flott og interessant museum med forseggjorte utstillinger og imponerende bevegelige modeller av virksomheten i gruva og smeltehytta. Masse informasjon om utstillingene.

Sett av minst et par timer for å få med noe av detaljene om driften gjennom århundredene.

Etter besøket passer det perfekt med en spasertur på de enorme slagghaugene like ved.

Dato for opplevelse: juni 2021
Takk, GrandTour51816541762
Anmeldt 17. juli 2021 via mobile enheter

Hva i all verden var dette? Utvendig virket museumet lovende og proft, men noe glapp etter at vi gikk over dørstokken. Ingen info da vi kjøpte billetter, og veldig lite informasjon på utstillingene. Noe om verdensarv, men hva? Mange fine modeller og drifta, men lite info om hva de viste og hva som skjedde. Tror dette er det første museumet der jeg ikke har vært klokere da jeg forlot. Utstilling av gamle klær fra Røros - mye fint, og der var det faktisk info om hva vi så, problemet var bare at det var så mørkt i rommet at vi knapt greide å lese teksten, i tillegg til fraværende ventilasjon ble dette klaustrofobisk.
Høydepunktet var den lokale Røros-isen; den får en sekser.

Dato for opplevelse: juni 2021
1  Takk, Marit S
Anmeldt 11. juli 2021

Inngangen til muséet er i 3.etasje. Her inne får man servert mye interessant historie om malmvirksomheten i traktene i og rundt Røros. Men, det som gjorde størst inntrykk var selve Smelthytta i 1.etasje som i stor grad var bevart.

Dato for opplevelse: juli 2021
Takk, oeyvind639
Anmeldt 25. februar 2021 via mobile enheter

Det er verdt å sette av en time eller to for å få et innblikk i både kobberindustrihistorien og byens historie. Her lærte vi mye - både de voksne, trettenåringene og sjuåringen. Det var både informasjonsfilm, audioguide via mobilen, rester fra de faktiske arbeidene og flotte, beskrivende modeller. Vi ga litt opp audioguiden etterhvert, da nettet var veldig ustabilt (vi brukte museets nett). Kan med fordel kombineres med en tur på slagghaugene.

Dato for opplevelse: februar 2021
Takk, Irenenm