“Stedets landemerke”

Røros Kirke
Vurdert som nr. 1 av 29 ting å gjøre i Røros
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: «Bergstadens Ziir» – best kjent som Røros kirke, ble bygd i kobberverkets glanstid «til Guds ære og bergstadens pryd». Kirken, som sto ferdig i 1784, bærer navnet med rette der den troner majestetisk over trehusene. Riksantikvaren regner kirken som en av de ti mest profilerte kirkene i Norge. Den er en av landets største med sine 1 600 sitteplasser. Kirken er nyåpnet etter 2 års omfattende restaurering og fremstår i all sin prakt. Det arrangeres ulike konserter og kulturarrangement i kirken, som har en fantastisk akustikk.
Anmeldt 12 oktober 2016

En av landets mest kjente kirker? Vi fikk bare sett eksteriøret, siden kirken var stengt da vi var der. Men det er et flott bygg, og kan sees fra alle kanter der det rager over tettstedets øvrige bebyggelse.

Takk, Meraker
Skriv en anmeldelse

Anmeldt 8 oktober 2016

Stor flott kirkebygning som viser hvilke verdier man tok ut av fjellene på Røros. Samtidig en dokumentasjon på hvilke klasseskiller man hadde. Fattige måtte gå inn en annen inngang og sitte oppe på galleriene

Takk, herrol
Anmeldt 25 september 2016 via mobile enheter

Røros Kirke er absolutt en fin kirke, men det er også en ganske vanlig kirke (selvfølgelig av de penere). Men kan ikke si at den har samme wow-faktor som f. Eks. Nidarosdomen.

Takk, Odd Martin B
Anmeldt 14 september 2016

Røros er sppesiell plass der her eg vore 20 ganger ,det har vel helst vore på gjennomreise med overnattin,er så spisiell plass som ein blir glad i.

Takk, Olaug Å
Anmeldt 13 september 2016

Kirka på Røros synes godt oppe på toppen av Kjerkgata. det er en flott kirke som nettopp er blitt restaurert en del. Den er en viktig del av Røros sin historie. Å besøke kirka er en selvfølge når en er her.

Takk, agkjelstad

Reisende som så på Røros Kirke, så også på

Røros, Sør-Trøndelag
Røros, Sør-Trøndelag

Har du vært i Røros Kirke? Del dine erfaringer!