“Rundtur i byen med avslutning i kirken”
Anmeldelse av Røros Kirke

Røros Kirke
Vurdert som nr. 1 av 29 ting å gjøre i Røros
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: «Bergstadens Ziir» – best kjent som Røros kirke, ble bygd i kobberverkets glanstid «til Guds ære og bergstadens pryd». Kirken, som sto ferdig i 1784, bærer navnet med rette der den troner majestetisk over trehusene. Riksantikvaren regner kirken som en av de ti mest profilerte kirkene i Norge. Den er en av landets største med sine 1 600 sitteplasser. Kirken er nyåpnet etter 2 års omfattende restaurering og fremstår i all sin prakt. Det arrangeres ulike konserter og kulturarrangement i kirken, som har en fantastisk akustikk.
Anmeldt 3 mars 2017 via mobile enheter

Koselig bytur. Utrolig flott kirke. Sett en del av disse kirkene rundt om kring. Men anbefaler en tur innom her. Flott kirke

Takk, Ted B
Skriv en anmeldelse

Anmeldt 11 februar 2017 via mobile enheter

Var med på Bergstadsvandring og hadde med en guid som virkelig gjorde besøke interessant. Fikk vite historien til kirken begrunnelse for utforming og interiør. Er du der uten guid må du huske å se på maleriet bak alteret. Maleriet ble donert til kirken an enkefruen men menigheten ville ikke ha det. Et kompromiss ble å henge det opp der menigheten ikke kunne se det

Takk, Unni-Lise R
Anmeldt 4 februar 2017 via mobile enheter

Var på bergstadsvandring og en kort tur innom kirka. Det var korøving der, så det var vanskelig å få noe særlig historie om kirka og det var litt tilfeldig hva guiden fortalte.
Men et veldig fint og staselig bygg, moro å ha sett den!

Takk, veronicag1990
Anmeldt 26 oktober 2016

Vi fikk en fantastisk omvisning i et vakkert kirkerom av en engasjert ansatt- orglene var av spesiell interesse og min mann kvitterte for omvisningen med noen toner fra Medelssohns brudemarsj ( også fordi det var bryllupsdagen vår<3)

Takk, Aslaugsdatter
Anmeldt 12 oktober 2016

En av landets mest kjente kirker? Vi fikk bare sett eksteriøret, siden kirken var stengt da vi var der. Men det er et flott bygg, og kan sees fra alle kanter der det rager over tettstedets øvrige bebyggelse.

Takk, Meraker

Reisende som så på Røros Kirke, så også på

Røros, Sør-Trøndelag
Røros, Sør-Trøndelag

Har du vært i Røros Kirke? Del dine erfaringer!