The Museum of the Occupation of Latvia

Ulike måter å oppleve The Museum of the Occupation of Latvia på
Anmeldt 28. desember 2018 via mobile enheter

Verd ett besøk for en som ønsker kunnskap om Latvias tøffe år under flere okkupasjoner. Beskriver godt historien.

Dato for opplevelse: desember 2018
1  Takk, LeifArneH_13
Anmeldt 23. juli 2018

Flott utstilling om okkupasjonen av Latvia. Vi valgte en guidet gruppe som forgikk på engelsk. Guiden var god i engelsk. Blir kanskje litt kjedelig uten guide da mye av informasjonen og historiene er skrevet på tavler.

Dato for opplevelse: september 2017
Takk, AleksanderH_12
Anmeldt 4. oktober 2017 via mobile enheter

Det oprinnelige museet på rådhusplassen var under oppussing. Midlertidig museum, antakelig med begrenset utstilling. Bestod av en sal med 50-talls plakater med tekst og bilder. Heldigvis tekst også på engelsk. Ikke mulighet for guider tur på engelsk, men "hengte osd på" en skoleklasse med engelsk guide. Fikk litt ut av det - spesielt siste tids okkupasjon av Sovjet og selvstendighet fra 1991. Anbefaler å vente til det egentlige museet er på plass.

Dato for opplevelse: oktober 2017
Takk, vestlandsfand1
Anmeldt 17. august 2017 via mobile enheter

Hvis du/dere er interessert i Latvias historie så er dette et perfekt sted og starte.
Mange sterke historier.
Passer for alle aldere.

Dato for opplevelse: august 2017
Takk, dagfr0der
Anmeldt 1. november 2016

Vi bestemte oss for å besøke okkupasjonsmuseet, for å få litt historisk input, i og med at Riga har en rik bakhistorie. Vi gikk først til der det gamle okkupasjonsmuseet står, da vi ikke så nøye nok på den nye adressen, der det står en temporær utstilling. Museet har gratis inngang, og tar kun i mot donasjoner. Utstillingen var flott opplagt, i kronologisk rekkefølge, der en får følge Riga i fra den tyske okkupasjonen til den sovjetiske, og så frigjørelsen. Utstillingen varierer i mellom plansjer med skrift og bilder, gjenstander, lyd og filmopptak. Det tar ikke lang tid å gå igjennom utstillingen - maks en time om en skal få med seg alt. Det kan oppleves som mye tekst å lese, og da er filmene et fint avbrekk. Absolutt verdt et besøk.

Dato for opplevelse: oktober 2016
Takk, MathildeS343