Old and New Jerusalem Full Day Tour

per voksen
Sjekk tilgjengelighetSe fullstendig produktinformasjon

Ulike måter å oppleve Old City of Jerusalem på
Anmeldt 24. mars 2018

Jeg brukte 8 dager i Jerusalem. Selv da følte jeg at jeg bare hadde fått sett deler av det som man kan oppleve der. Det er nesten meningsløst å bare bruke timer eller et par dager der, det er umulig å få med seg mye da. Jeg begynte med å leie en lokal guide, som var lokalkjent og tok meg med en hel dag til mange forskjellige steder i gamlebyen de fleste turister ikke får med seg. For bruker du en guide som har med seg en stor gruppe vil de bare vise deg de mest kjente stedene, det er ikke praktisk mulig å gjøre noe annet.

Hele gamlebyen er en labyrint av gater, mange kilometer med gater på kryss og tvers. Se opp! For over gatene henger det små grønne skilt som viser veien til de mest kjente stedene og til de forskjellige portene ut av byen. De fleste bruker Jaffa gate og New gate når de skal inn i denne byen. Nede ved Damaskus gate kommer du rett inn i den muslimske bydelen, den er også rammet av terror en rekke ganger, men jeg følte meg veldig trygg da jeg gikk der, vakthold er det over alt i gamlebyen.

Jeg skal ikke legge ut om alle de historiske religiøse plassene, de er godt beskrevet i alle reiseguider som man bør lese iallefall et par stykker av før man reiser ned dit.

Et godt tips! Like ved Jaffa gate er det mulighet i visse perioder å ta turen opp på Jerusalem sine murer, og gå halve byen rundt oppe på murene, veldig få ser ut til å vite om det, ikke mange jeg traff på når jeg tok denne fantastiske turen. Jeg fant ut av dette når jeg ruslet rundt der på egenhånd, selv guiden nevnte ikke dette. Det kostet 30 shekel for å bruke dette, altså bare småpenger :) Valuta for hver eneste krone! Turen stoppe like før man kom ned til Tempelplassen, der var det ikke mulig å gå lenger, garantert på grunn av sikkerhetsgrunner.
Hva kan jeg si om denne byen ? Helt fantastisk, gikk rundt hele byen to ganger :) i løpet av oppholdet. Tok avstikker ned til Gesemane og kedrondalen, vandret opp Hinnomdalen. Turen opp til Oljeberget var også helt fantastisk. Det ble mye gåing på denne turen, så gode sko er helt nødvendig. Samt drikke mye vann, det var varmt for meg som nordmann allerede nå i mars. På dagtid rundt 21 grader. På sommeren kan jeg bare forestille meg hvor varmt det kan bli, og da ville ikke jeg tatt en slik tur.

Trafikken i Jerusalem er forferdelig i rushtiden, man går fortere en taxiene beveger seg rundt :), men det er heller ikke dyrt å ta taxi. Prisen er ofte en forhandlingssak, men mer en 40 shekel innenfor Jerusalem bør du ikke betale, da blir du lurt.

Skal dere til gravkirken bør dere starte tidlig om morgenen rundt 06.30 eller om kvelden rundt kl 19.30. Ellers er det timesvis med køer der. Husk riktig bekledning, du kommer ikke inn der i kortebukse eller lignende. Vis respekt når dere beveger dere rundt i helligdommene. Inn på tempelplassen kommer man bare tidlig om morgenen, men inn i de to moskeene som ligger der kommer ingen andre en de som er muslimer.

Klagemuren eller vestmuren som de kaller det var et fantastisk sted, det sydet det med religiøse som hadde bønnetid, ha på et hodeplagg så går det helt fint, eller få en kippa like før du går frem til muren. Vis respekt, ikke press dere inn der de ortodokse jødene står og ber, da kan det raskt bli bråk. Bruker man en lokal guide får man med mange råd, så bruke noen dager på egenhånd, til å utforske og bruke god tid. Da får man med seg en opplevelse for livet.

Dato for opplevelse: mars 2018
1  Takk, Johngunner
Anmeldt 10. april 2017

I gamle byen er det et utall av inntrykk. Religiøst, butikker, hyggelige mennesker, som tilbyr te, og en god prat. En tur til kotellet/ bønnemuren, er en selvfølge når man er her.

Dato for opplevelse: februar 2017
Takk, Tzabika
Anmeldt 27. februar 2017

Koselig å spasere rundt i basarene, vandre i Via Dolorosa, besøke klagemuren osv. Det er en opplevelse å besøke denne byen.
Od City er et must.

Dato for opplevelse: februar 2017
Takk, torillr215
Anmeldt 23. september 2016 via mobile enheter

Overraskende stort. Mye å se på. Skulle ønske jeg hadde hatt bedre tid. Jeg drar gjerne hit igjen. Anbefales!

Dato for opplevelse: september 2016
Takk, Aborgan
Anmeldt 25. august 2016 via mobile enheter

Mitt 3. besøk. Om man er kristen, muslim, jøde eller som meg, human etiker. Dette er et must. Vandring fra Oljeberget via Getsemane til Gamlebyen. Tempelhøyden med Klippedomen som jeg dessverre ikke fikk komme inn i . Derimot mått vi kjøpe OSD et skjørt til 25 shekel, selv om shortsen rakk over knærne. Basarene, klagemuren og Via Dolorosa . Og American Colony med bokhandleren vis i vis.

Dato for opplevelse: august 2016
Takk, herbjorn