Ulike måter å oppleve Durres Amphitheatre på
Anmeldt 17. august 2019

Flott severdighet. Veldig nær sentrum. Kan anbefales. Vi tok en guide som viste oss rundt og kunne fortelle en del om selve amphitheatre. Det han viste oss får du ikke sett på egen hånd.

Dato for opplevelse: august 2019
Takk, joopc956
Anmeldt 4. august 2019 via mobile enheter

Moro å se litt historie og i Amphitheateret gikk vi rundt tok bilder, så på kart , drakk vann og kosa oss.

Takk, 259ingermarieb
Anmeldt 24. juli 2019 via mobile enheter

Dette er ett av de mange amfi teatrene rundt om i Sør-Europa som ble bygd under romerriket.

Kjekt å se at teateret i Durrës fortsatt eksisterer, men det er lite igjen av det. Heldigvis er det ikke blitt jevnet med jorden, og har i dag en forholdsvis fin plassering i det moderne bybildet.

Takk, 338clausr
Anmeldt 22. juli 2019 via mobile enheter

Det er fint å ta turen hit når en er i området. Mosaikken er godt bevart og det er mulig å gå i tunellene og deler av tribunen. Fantastisk hva de bygde for så mange hundre år siden. Etter å ha vært inne i amfiet gikk vi runden opp på høyde og rundt.

Takk, karenmarieh
Anmeldt 20. mars 2019 via mobile enheter

Ancient Amphitheatre in Dürres

Det er ikke så mye igjen av de underjordisk gangene / rommene da mye har rast sammen. Noe står derimot og er verdt et lite besøk når man først er i sentrum.

Det ble bygget i det 2’ndre århundre av Empiror Trajan som det største noensinne bygget på Balkan Peninsula, med kapasitet til å underholde 20,000 tilskuere.

Det ble senere ødelagt av jordskjelv både i det 6 og 10’nde århundre.

Du betaler noen få kroner i en liten billett luke og kan tilbringe så lang tid du ønsker på området. Det er satt opp noen få info-skilt på engelsk.

Vær oppmerksom på at enkelte av byens hjemløse hunder søker seg ned i de kjølige trappegangene på dagtid. Disse er bare snille. De vil ofte bare få slappe av i fred. Noen er mer håpefullt kontaktsøkende. De er svært rolige og holder avstand om du ille oppfordrer de til kos noe de verdsetter høyt. Husk å vaske / desinfisere deg godt etterpå da de har andre bakterier og sykdommer enn hva vi er vant til.
Vær ALLTID snill mot dyrene !

Dato for opplevelse: juli 2018
1  Takk, happytravellernr13