Vest-Telemark Museum Eidsborg
Utrolig fint og for seg gjort museum!

Utrolig fint og godt gjennomført museum! Kom i hovedsak for å se på stavkirken men ble i nesten 5... les mer

Anmeldt 5. juli 2021
anneberitb234
Dette var rett og slett en liten perle!

Vi hadde ingen forventninger til museet, vi kom i hovedsak for uteområdet med modell av... les mer

Anmeldt 30. juli 2020
Reisekona
Porsgrunn, Norge

Anmeldt 1. mai 2019

Her er det litt for alle. Nytt flott museum og ute gamle flotte bygningar. Artig med ein runde inne i museet og sjå tebake. Etterpå kan de ta Telemarkskanalen i miniatyr før de avsluttar med nydeleg mat i kafeteriaen med heimelaga mat

Dato for opplevelse: mai 2019
Takk, Kai T
Anmeldt 2. juli 2018

Er du på veg gjennom så er det verd et besøk. Godt avbrekk fra kjøreturen. Mye om industri historie og mye mer. Flotte gamle bygg og gammel gård fra over 1000år siden. Kunne gjerne brukt mer tid her.

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, bjorneriksensgreier
Anmeldt 12. september 2016

Dette var første besøk siden museumet hadde bygget en ny hovedbygning. Det framstod som ryddig og med god informasjon om de utstilte gjenstandene. Tydelig preg fra Vest-Telemark med sin mangslungen historie. Kafeen var hyggelig, med veldig god mat. Vi satt lenge og nøt vår kok-kaffi. For barna må det å seile ned kopien av Telemakskanalen være moro. Kan anbefales!!

Dato for opplevelse: august 2016
Takk, knutst
Anmeldt 25. juli 2016

Kommer du østfra og er på vei til Dalen i Telemark, kjører du forbi Vest-Telemark Museum på Eidsborg, rett før bakkene ned til Dalen. Her bør du ikke kjøre forbi uten en stopp, både for å se museumsområdet og Eidsborg Stavkirke. Museumsområdet med alle de gamle bygningene, og stavkirken fra 1200-tallet, er absolutt å anbefale. Det er også bygget en modell av Telemarkskanalen, som forteller om kanalens historie, foruten at den er et flott "leketøy" for barn. Det er muligheter for enkel mat på kafeteria i hovedbygget.

Dato for opplevelse: juli 2016
1  Takk, Amund P
Anmeldt 29. juli 2015

Besøkte museumet for å se og prøve den nye kanalparken. Dette er en 80 meter lang kopi av slusene i Bandak kanalen . Barna kan låne en liten båt og føre denne ned og opp alle slusene, og være sin egen slusevokter. Fascinerende for både barn (4-13år) og voksne. I tillegg er det mulig å prøve seg på pil og bue skyting, arkeologiske utgravninger og lafting av hus. Alt veldig bra -og kan gjerne videreutvikles.
Det er utstilling av gjenstander som viser den lokale kulturen/kulturarven. Til forskjell fra mange tilsvarende museum, er ikke denne utstillinga ' overlesset' men gir rom til de enkelte gjenstandene og gir et ryddig inntrykk. God formidling. I år var det en liten særutstilling om elgen. Museumet inkluderer også et bygdetun og en stavkirke, samt en bra kafeteria. Anbefaler et besøk her.

Dato for opplevelse: juli 2015
Takk, 8erta