“Strøken beliggenhet, men dyrt, fort og gæli”
Anmeldelse av Solsiden Restaurant

Solsiden Restaurant
Vurdert som nr. 7 av 19 Restauranter i Stavern
Beskrivelse: Solsiden Restaurant ligger rett ved sjøen i Stavern havn. Menyen varierer fra biff og burgere til et stort utvalg av norsk og lokal sjømat. Restauranten har egen terrasse med enestående utsikt over havet, samt egen gjestebrygge hvis du ønsker å besøke med båt. På solfylte dager kan du nyte solen fra tidlig til veldig sent, mens tilsetningen av perfekt laget cocktails og drinker vil gjøre hele opplevelsen magisk.
Anmeldt 14. juli 2021

La meg si det først som sist: Solsiden i Stavern er et ekstremt velkomment tilskudd til restaurantbuketten i Stavern. Beliggenheten er uovertruffen og interiør og utforming er ypperlig. Folkelig og lett luksuriøst på én og samme tid. Dress og t-skjorte hånd i hånd. Det er en kunst å få til.

Derfor var det med håp i både sinn og gane vi besøkte restauranten en varm og vakker sommerkveld for å nyte et godt måltid. Vel til bords i en så og si full uterestaurant fikk vi raskt menyene og spørsmål om drikke. Vi bestilte både fordrink og vin til maten (som vi presiserte). Begge deler kom kjapt - og overraskende nok samtidig. Da maten kom, var vinen naturlig nok blitt varm og vi måtte spe på med isbiter.

Menyen er variert og skiller seg positivt ut fra det som virker å være så og si identiske sommerrestaurantmenyer langs kysten. Joda - også her får du moules frites og burger, men i tillegg dukker det opp kveite, makrell, fiskeburger, krabbepasta, ferske reker mm. Det er forfriskende.

Vi gikk for stekt makrell (255,-) og krabbepasta (345,-). Ventetiden var helt innafor på en slik kveld og i slike omgivelser er det bare hyggelig å tilbringe tid.

Krabbepastaen (linguini) var ikke spesielt forseggjort, men for all del: smaksrik og god. Dessverre var porsjonen oppsiktsvekkende liten. Den var også blottet for garnityr og det fulgte verken brød eller salat med. For undertegnede er det helt uforståelig at en restaurant velger å spare inn på billig hvetelinguini og sende gjestene sultne hjem. For 345 kroner kan en dessuten forvente brød som tiltygg og kanskje krabbeklo og noen urter som garnityr.

Makrellen kom med noe Solsiden kaller potetsalat. Den besto av tre nydelig bakte minipoteter og en dasj vinaigrette. Helt herlig, men svært spartansk. Tsazikien var sterkt dillpreget og heldigvis er undertegnede svært glad i dill, men min anbefaling er å opplyse om fremmedelementet i menyen. Men for mine smaksløker, var dette trikset vellykket. Makrellen var en gedigen skuffelse, for hva er bedre enn en ferskstekt sommermakrell? Denne varianten hadde dessverre møtt lite kjærlighet på kjøkkenet og fremsto som vassen - ja, nærmest kokt. Også denne retten var svært lite raust porsjonert.

Servitørene ved vårt bord, var raske, men maskinelle. De utviste null varekunnskap og her var det ingen forsøk på mersalg og ingen spørsmål om hvordan maten smakte osv. Vi fikk derfor aldri anledning til å si vår mening.

Skal Solsiden bli mer enn et blaff eller bare et drikkested, bør de i fremtiden (ut fra vår opplevelse), ta spisegjestene på alvor. Dette nivået slipper man ikke unna med i lengden, etter at euforien over et nytt og flott sted har lagt seg.

3  Takk, flemch1

Anmeldt 6. juli 2021 via mobile enheter

Vet ikke om dette er gammelt navn men heter vel solsiden nå.
Super service, flott beliggenhet , god mat , rent og fresh over alt !

2  Takk, 497petterb
Ludvig V, Eier på Solsiden Restaurant, svarte på denne anmeldelsenBesvart 3 uker siden

Tusen takk for besøket, velkommen igjen!

Anmeldt 17. juni 2021 via mobile enheter

Fantastisk beliggenhet i sjøkanten og flott utsikt. Vi spiste kveite og burger, og begge var i toppklasse. Meget bra. Men litt i dyreste laget.

Dato for besøk: mai 2021
1  Takk, AlfL936

Tusen takk for besøket, vi håper å se dere her i år også!

Anmeldt 4 uker siden

Dato for besøk: juli 2022

Anmeldt 17. april 2022 via mobile enheter

Dato for besøk: april 2022

Reisende som så på Solsiden Restaurant, så også på

Stavern, Larvik kommune

Har du vært i Solsiden Restaurant? Del dine erfaringer!