“Galdhøpiggen i oktober”

Galdhøpiggen
Vurdert som nr. 3 av 15 ting å gjøre i Lom
Attraksjonsdetaljer
Anmeldt 11 oktober 2016

Vi hadde strålende sol og det var helt vindstille. Gikk fra Spiterstulen til toppen av Galhøpiggen. Brukte 4 timer opp, med mange pauser, ganske hard tur. Veldig bratt, nesten hele tiden, men verdt slitet når vi kom opp! Hadde vært fint vær uten nedbør en uke i forvegen. Hadde nok vært tungt å gått i nysnø, men heldigvis var det godt tråkka løyper hele vegen, både på snø og stein. Tok 3 timer ned. Vi gikk med ullundertøy og vindtett jakke, holdt i massevis i den steikende oktobersola. Hadde med to hunder som kosa seg på tur.

Vi ringte til Spiterstulen og hørte om vegen var oppe, siden vi gikk 11. oktober 2016, og dette var utenom sesong.

Takk, Anne B

Anmeldt 18 september 2016

Vi tok turen i regnvær og vind, men det var likevel en fantastisk tur. Fra Juvasshytta kan man få guider som fører dere opp til breen og til toppen. Turen kan man si har tre etapper. Første del ca 1time- 90 minutter er jevn stigning i delvis ulendt terreng. Så kommer man til Styggebreen hvor breførerne vil sette turgåerne i tau og lede over breen. Det er anbefalt å ikke gå her alene siden det kan være sprekker. Denne delen tar ca 45 minutter. Siste del, er noen mer krevende, men er fullt mulig for de fleste. Ca 1 time gange og klatring over steiner og noe snø. Beregn 6 timer på hele turen. Vi så ikke mye fra toppen da det var tåke (noe det ofte er) men likevel slapp tåken taket noen minutter slik at vi kunne se ned på Styggebreen og ned til bunnen. Med gode sko og fornuftig tøy (ull og vindtett jakke og solbriller) er dette en tur å anbefale for hele familien.

2  Takk, Steffensorum
Anmeldt 25 august 2016 via mobile enheter

Jeg og min sønn på 5 år gikk fra Spiterstul en til toppen og hadde en utrolig flott tur. Ikke bare er det gøy å ha vært på Norges høyeste fjell, men man får også oppleve et mektig og flott landskap på veien.

Det er riktignok en tung og lang tur, så det er greit å være i ok form før man legger i vei, iallfall fra Spiterstulen. Man starter med å gå rett opp med en gang, og slik fortsetter det ganske lenge før du får noen slake partier lenger oppe. Flott tur for hele familien hvis man har godt litt i fjellet før. Sørg for å ha nok mat og drikke, og godt med klær for raske værskifter. I tillegg vil jeg anbefale å starte tidlig og beregne god tid, ihvertfall med barn. God tur!

Takk, Reisende_nordmann
Anmeldt 24 august 2016 via mobile enheter

Vi hadde ringt Spiterstulen på forhånd, og de mente man kunne gå til toppen derfra med barn helt ned i 5-6 års alderen på 7-9 timer. Vi hadde med 4 barn fra 9-14 år, gikk jevnt med korte pauser og brukte likevel 5 timer opp og 4.5 timer ned. Da vi kom på toppen rett før kl 14 ble kiosken stengt av en gretten fyr som motvillig lot oss kjøpe cola og vann til astronomiske 50kr og 60kr - totalt 650kr for 4 varme colabokser, 3 sjokolader og 6 vannflasker! Fin tur, men hvis du går med barn bør dere gå fra Juvasshytta.

4  Takk, Anne H
Anmeldt 23 august 2016

Flott og spennende tur! Starter på steinete underlag for så å komme over på stygebreen på med sele og tau. Så klatring opp til toppen på snø og stein. På toppen ventet en utsikt du ikke klarer å forestille deg! Flott tur som ikke er så tung å gå.

1  Takk, jorunnmyrvold

Reisende som så på Galdhøpiggen, så også på

Har du vært i Galdhøpiggen? Del dine erfaringer!