Ekstremt krevende tur fra Spiterstul til Galdhøpiggen og ned igjen.

Anmeldt 18. juli 2021
Arild P
Stavanger, Norge
Tur fra Juvasshytta og opp til Galdhøpiggen

Sosiale og flinke guider. Veldig fin tur å gå. Utrolig flott naturopplevelse selv med dårlig... les mer

Anmeldt 10. juli 2021
frodej180
Horten, Norge

Anmeldt 18. juli 2021 via mobile enheter

Har ventet i mange år på å gå opp her og endelig var dagen kommet. Hadde valgt å gå fra Spiterstulen for å slippe kø over isbreen. Regner meg ikke for å være i dårlig form men trodde jeg skulle krepere flere ganger oppover de ca 1370 høydemetrene vi klatret oppover. Det startet på grei sti de første 30 min i bratt terreng før det gikk over til brattere og mer steinet, etter ca 1 t måtte vi gå over snø som var som sukker/slush. Det slakket litt ut opp mot ca 1800m på høyde med Juvasshytta før det ble steinet og flere snøfelt som anbefales å gå ved siden av i steinene som var lettest så aker du ned på snøen andre vei. Når vi kom opp og så Styggebreen og Juvasshytta ble det en pause før vi begynte å klatre oppover i forholdsvis store steiner. Når vi endelig så steinhytta på toppen tok det enda ca 45 min før vi var fremme. Noen i følge tok på seg mer klær da det skyet til og det kom tåke og en kraftig regnbyge. Når vi var 100m fra toppen så kom sola frem og åpnet opp himmelen for oss så vi fikk en fantastisk utsikt i alle retninger. Vi skiftet til tørt undertøy før vi gikk inn kjøpte mat og souvenirer før nedstigningen begynte. Turen ente opp med gangtid på ca 5 timer opp og ca 4 timer ned.
Viktig å ta med tøy til å skifte på toppen, matpakke, sjokolade, camelback på 3 liter holdt akkurat for meg, hansker, lue og førstehjelpsutstyr siden det lett kan skje uhell ved fall (OBS har noen til ca kr 200 med plaster, enkeltmannspakke, bandasje, ispose osv.). For min del som er 56 år skal jeg aldri mer gå fra Juvasshytta, den er sikkert kjekk for de som trener daglig og er vant til store stigninger for her går turen så og si bare rett opp uten å slakke noe av så du får tatt deg inn. Men turen var bare fantastisk uansett.

Dato for opplevelse: juni 2021
2  Takk, Arild P
Anmeldt 10. juli 2021 via mobile enheter

Sosiale og flinke guider.
Veldig fin tur å gå.
Utrolig flott naturopplevelse selv med dårlig sikt.
Fin tur for både store og små hvis alle er litt vant til å gå på turer fra før av.

Tips:

Virkelig anbefalt å ha ordentlige og høye Fjell sko

Dato for opplevelse: juni 2021
1  Takk, frodej180
Anmeldt 8. september 2020

Å stå på Norges høyeste fjell etter en slitsom tur opp (har KOLS) å gå i snø midt på sommearen. Å gå i taulag over en isbre selv om jeg antagelig var den som sleit mest over breen. Jeg var utslitt da jeg kom opp og rakk ikke skikkelig pause men gjett om det var verd det :-)

Dato for opplevelse: august 2020
2  Takk, bjorneriksensgreier
Anmeldt 9. august 2020 via mobile enheter

Vi er tre brødre som gikk til Galdhøpiggen som en markering av eldstebror sin 40 årsdag. Vi kunne ikke vært heldigere med forholdene, så å si vindstille og blå himmel hele dagen. Guidene fra Juvasshytta var meget dyktige og loset oss alle trygt helt til toppen. Litt mye venting til tider, men forståelig når de kjører et opplegg som også tillater barn fra 7 år med på tur. 5 guider på 200 mennesker virket drøyt, men de håndterte det veldig bra. Toppen var naturligvis høydepunktet på turen
Er du i helt ok form så kommer du deg fint opp! Anbefales!

Dato for opplevelse: august 2020
1  Takk, olangset
Anmeldt 3. august 2020

Selvsagt må du til Galdhøpiggen. Norges høyeste fjell er ikke veldig utilgjengelig, så hit kan man komme seg dersom man er i normalt god form. Gå fra Spiterstulen (lang tur) eller fra Juvass (kortere tur), og nyt utsikten fra taket av Norge. Går du fra Juvass i taulag med barn, sørg for å plassere ungen(e) langt fram i taulaget!

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, suprfort