Anmeldt 10. juni 2020

PINSA 2020: Fredag 29. mai til Mandag 1. juni (2. pinsedag):
Etter at en leir ble avlyst på grunn av for få påmeldte valgte jeg å reise til Jotunheimen med en kamerat, vi anla base ved Spiterstulen, betalte 80 kr i bom og 50 kr i parkering, samt 90 kr per pers per natt, ingen studentrabatt. Vi lå i telt rett på andre sida av brua som har sett sine bedre dager, og hadde tilgang til å lade mobilen i respsjonen med hyggelig betjening. Ellers så var det et toalettanlegg med vannklosett og vask tilgjengelig. Her kunne jeg savne knagger på dodøra, slik at man kan henge yttertøy i fra seg, selv om det var pinse og månedskiftet mai/juni, var det likevel nødvendig med ullundertøy og uteklær når man satt i ro, og det var en kald vind. Vi er flere som var litt forvirra på skiltinga til doen, og også vannposten som ikke virka. Det var ikke lett å fylle halvannen liters brusflasker med vann i den vasken. Den ene kvelden ble jeg også låst inne på do! Ytterdøra (eller til hålen) var låst så jeg lurer på om ikke teltgjester får bruke doene om natta? Bedre med bæsjekladder rundt på området? Det kan godt være at det var noen avgrensninger på grunn av koronaviruset, men å fylle vann i vasken der alle vasker seg etter å ha vært på do, synes jeg ikke var noe hyggelig. Folk kunne være på do i pissoaret og så kan det komme inn som skulle fylle vann, lite hyggelig for begge.
Uansett så vil jeg si at prisen for å overnatte i telt er akseptabel, men det er ikke mer servicetilbud enn det må være! Siste dagen fant jeg ut av jeg kunne hive søppel utenfor resepsjoen, og synes det var dumt å hive alt annen i søppela på do, der det stort sett bare var papir.

Bassenget med dusjene var stengt, noe som kan være forståelig med korona, men det hadde vært greit med en dusj før man skulle på gudstjeneste i stavkirka Lom kyrkje på 1. pinsedag.

Vi ønska oss middag på pinseaften etter å ha gått til Galdhøpiggen, 6 timer opp og 2 t 15 min ned, Stort sett skiforhold, og noen krevende steinrøyer og topper som måtte passeres. Vi fant ikke renna med snø ned til Spiterstulen, før vi var på vei ned, så vi bar skiene en del på vei opp til vi kom til snøen, og det var bratt, sånn til info for andre som vil gå på tur. Vi fikk beskjed heile tida, at de ikke kunne svare på om vi kunne få kjøpe middag, for alle gjestene som budde inne hadde første prioritet og det var bare ei bordsetning, vi kunne gjerne ha sitte i resepsjonen og spist også, og vi ble bedt om å spørre igjen seinere for hver gang vi spurte. Vi endte opp med Real Turmat og Essoen i Lom.

Veien mellom Bøverdalen (Sognefjellsveien, fv 55) og Spiterstuelen var ikke verd 80 kr, det var vaskebrett på vaskebrett, og egna seg ikke for en Opel Astra fra 2001. Det var noen saftige hull i nærheten av bruene og det var noen grusomme ferister. Parkeringsplassen på Spiterstulen var stor og grei, men jeg kunne savne at dere grøfta den mot respsjonen, fordi en del smeltevann kom og lagte gjørme på den delen av P-plassen som ligger mot alle byggene. Ellers så ser jeg at dere har lagt steiner rundt grusveiene, men de var grusomt gjørmete og ikke minst på andre sida av brua, her trengs det grus! Og så bør dere grøfte de små veiene, for ellers så samler alt vannet seg på dem.

Angående bygningene deres så ser det ut som det bare er bygd på her og der og det står en haug av små bygg og nesten gjennombora stabbur, så byggene kunne trengt ei oppgradering og de er ikke så estisk fine heller, men påbygg og lite gjennomtenkt, spør dere meg. F. eks. så slutter ei metalltrapp i lause lufta, 50 cm over bakken og så er det lagt inn ei tretrapp som likevel mangler litt og er skjeivt. Inn til dobygget stod det ikke skilt at det var do, men brannslage, og det brannslangeskiltet burde vært enda tydeligere fra utsida, den trappa der var heller ikke oppgående.

Ellers vil jeg takke for hyggelig hjelp i resepsjonen med tips til turer, og at man kunne få lade mobilen der, det var et stort pluss! Det var også mye bra informasjon i vindganga og i resepsjonen som du kunne lese.

Ellers så var det kaldt, og litt sur vind, sånn at man ikke satt så mye ute, selv om sola skinte, råtten snø selvfølgelig, men greit at det gikk en del andre til Galdhøpiggen, så det var "trygt" å ha folk rundt seg. Det var lyst til klokka ett om natta, så jeg trengte ikke hodelykt på turen. Teltfolket prata litt med hverandre i det vi passerte ved brua og det var et koselig fugleliv. Gjølen var der døgnet rundt, kunne ikke se den, bare høre den, så noen få ryper, og til og med ei linerle til fjells og ei røy som jeg holdt på å kjøre på.

OBS: Vi gikk litt innover Visdalen langs T-merka løype og vi fulgte også stikkene et strekk, OBS OBS: Der stikkene sto, var heilt i elvekanten og det kollapsa der vi gikk!
Solforhold: Spiterstulen ligger i en dal! Men nokså greit med sol.

Kjøretips: Det er fint over Valdresflya, men enda finere over Sognefjellet. Vi så tamrein (?) på Lom-sida av Valdresflya, og ved Krossbu på Sognefjellet hadde det gått et snøskred over veien som var en bil høyt, men som var rydda. Det anbefales å stoppe på toppen å ta seg en skitur! Forbi Krossbu var det gode brøytekanter, hårnålssvinger, bakke og lite sikt. På vei ned fjellovergangene bør dere være obs på at bremsene kan gå varme! Lom er en turistplass uten like med mye folk, så vær forberedt på det, f. eks. hvis du skal bestille mat og parkere bilen.

Takk for oppholdet på Spiterstulen og god tur til alle andre, jeg håper dere får en enda bedre opplevelse enn det vi fikk.

Romtips: Fin teltplass rett over brua!
Dato for oppholdet: mai 2020
2  Takk, Martin B
Bjørn Andreas Ovesen, General Manager på Spiterstulen Turisthytte, svarte på denne anmeldelsenBesvart 20. juli 2020

Takk for din tilbakemelding.
Det er notert alle dine forslag og vi skal jobbe videre med det. Du var her helt i startfasen av Corona åpning og var nok en av dem som opplevde mye tilpasninger i forhold til åpning og utprøving av systemene. Dusjene var i kjelleren der det også var toalett, de var åpne på forespørsel. Men det kan hende den informasjonen ikke kom frem, og det beklager jeg på det sterkeste.
Det var synd du ikke var tilfreds med ditt opphold hos oss. Vi forsøker å yte vårt beste til alle våre gjester, og det er leit når vi ikke klarer det. Om du har anbefalninger til forbedringer, send oss gjerne en e-post på: post@spiterstulen.no
Med vennlig hilsen fra alle oss på Spiterstulen.

Anmeldt 4. september 2019

Har vært her flere ganger. Var også så heldig å bli guidet gjennom Eventyrisen til Galdhøpiggen av Eivind Sulheim. Perfekt utgangspunkt for krevende turer i Jotunheimen. Det er en stund siden jeg var der sist, så jeg får ikke lagt inn riktig dato dessverre. Første gang var på åttitallet.

1  Takk, EgilS26
Spiterstulen, Leder  på Spiterstulen Turisthytte, svarte på denne anmeldelsenBesvart 5. september 2019

Tusen takk for de flotte fem poengene og veldig hyggelig tilbakemelding!
Det gir oss mye ekstra energi og glede til å ønske nye gjester velkommen, når våre gjester har hatt et så flott opphold hos oss! Vi er veldig glade for at vi gav deg et godt opphold her og at du følte deg godt ivaretatt.
Kanskje vi til og med fikk hverdagen din en pause ...
Takk igjen for anmeldelsen og velkommen tilbake!
Hilsen fra oss alle på Spiterstulen

Anmeldt 4. september 2019 via mobile enheter

Det var grei overnatting. Små ok rom. Enkel standar som forventet. Stedet var ypperlig for overnatting før vi skulle bestige Galdhøpiggen. ☺. Maten var kjempe god. Hyggelig betjening og service . Vi kommer absolutt til å buke dette stedet igjen.

Dato for oppholdet: juli 2019
1  Takk, Ronnyk2603

Tusen takk for en fin tilbakemelding!
Det er svært hyggelig når gjestene våre har gode opplevelser og minner herfra, det gir oss mye og nye krefter! :) Det var godt for oss å høre at vi fikk gi deg et godt intrykk og fint opphold.
... og kanskje fikk hverdagen din en pause ...
Velkommen tilbake en annen gang, med vennlig hilsen fra alle oss på Spiterstulen.

Anmeldt 31. august 2019

Å komme opp i fint vær, sliten etter lang biltur, bli møtt av smil og glade folk, det er godt. Å så få et lyst og vakkert rom med et godt bad hvor det er mulig å hvile ut før middag. . Gå en liten tur for så å spise godt. D vi var der var det også leirskole der, en flott jeng med fine unger som fulgte de instruksene de fikk og laget liv på stedet. Dagen etter hadde vi flott tur i det nydelige terrenget. Det er godt merkets stier, og alle går slik de kan etter form og lyst. Mange skal til neste hytte, og noen som oss bruker stedet til en liten ferie.

Romtips: Her får man det rommet man betaler for. Det er flere kategorier.
Takk, 880helle
Spiterstulen, Leder  på Spiterstulen Turisthytte, svarte på denne anmeldelsenBesvart 1. september 2019

Tusen takk for de flotte fem poengene og veldig hyggelig tilbakemelding!
Kanskje vi til og med ga hverdagen din en pause ...
Takk igjen for anmeldelsen og velkommen tilbake!
Hilsen fra oss alle på Spiterstulen

Anmeldt 19. august 2019

Men her er det veldig mye som kan forbedres. Hyttene er upraktisk innrettet, ingen knagger. Avløp i dusjen fungerer ikke, ingen stang eller oppheng for håndklærne, dusjsåpe mangler, dårlige senger og madrasser, ingen WiFi i hyttene, wifi kan kjøpes for bruk i resepsjonen men er meget dyrt. Kun en middagsmeny, ingen barnemeny. Vi hadde oppgitt at vi ikke spiste svin, men det kom som en overraskelse på personalet da vi gjorde oppmerksom på det kvelden før svinebog sto på menyen. Eneste alternativ var da karbonade. Selvlaget matpakke til kr. 18 pr. skive og termos til kr. 55 pr. termos er temmelig drøyt.

Takk, MirHar R
Spiterstulen, Leder  på Spiterstulen Turisthytte, svarte på denne anmeldelsenBesvart 23. august 2019

Takk for din tilbakemelding!
Det var leit du ikke var tilfreds med ditt opphold hos oss. Spiterstulen er en turisthytte med de utfordringer, begrensninger, men også muligheter og gleder det gir. Vi er i samarbeid med eiendomselskapet for å renovere og utbedre hele stedet. Det vil nok ta litt tid, men vi har store forventninger.
Vi har desverre ikke mulighet for a la carte servering, men har en variert meny som er tilrettelagt for de fleste. Ellers gjør vi tilpasninger så godt det lar seg gjøre, det er 33 km til nermeste butikk. Da det ble stilt spørsmål ved menyen var det ingen overraskelse for noen, men det ble opplyst om at alternativet var da karbonade med noe steik eller lignende.
Selvlaget matpakke med valgfritt pålegg til 18,- pr skive, mener vi er rimelig og en full termos med varm sjokolade til 55,- det samme.
Om du sammenligner oss med DNT vil du se at vi er både rimelige og riktige å vårt prisnivå. WiFi er ment som en tilleggsteneste til de utenlandske gjestene som har behov for det, det er 4G dekning både med Telia og Telenor og det dekker de fleste.
Det er mye mennesker i fjellet på denne tiden av året, og vi forsøker å yte vårt beste til alle våre gjester. Om du har anbefalninger til ytterligere forbedringer, send oss gjerne en e-post på: post@spiterstulen.no
Med vennlig hilsen fra alle oss på Spiterstulen.