“Dette skal gjentas!”

Green Dog Svalbard
Vurdert som nr. 2 av 24 Utendørsaktiviteter i Spitsbergen
Flere attraksjonsdetaljer
Attraksjonsdetaljer
Eierbeskrivelse: Green Dog Svalbard er en familiebedrift som ligger i Bolterdalen, 10 kilometer utenfor Longyearbyen. Vi har holdt på med hundesledeturer på Svalbard og i Grønland i mere end 15 år. Green Dog har mer enn 150 polarhunder og hvert år blir 20 valper født. Green Dog tilbyr guidede turer med hunder året rundt i Svalbards arktiske villmark. Vinter kan du kjøre på hundeslede og besøke en isgrotte med våre dyktige guider - sommer tilbyr vi turer med hundevogn,fossiltur med kløvhund og vandretur over Foxfonna breen.
Nyttig informasjon: Aktiviteter for eldre barn, Baderomsfasiliteter
Anmeldt 1 mars 2017

Lørdag 25. februar hadde vi en nydelig hundesledetur sammen med guidene Petr og Peder. Været var helt strålende, hundene fantastiske, landskapet magisk og ikke minst gode guider som satte stemningen ved å være oppmerksomme, vennlige og rett og slett bare fine folk.
Takk for turen! Neste år blir det to-/tre-dagers for vår del. :)

1  Takk, Plutt
Skriv en anmeldelse

Anmeldt 28 februar 2017

Vi forelsket oss helt i ASK.....håper han er vasket i rumpen og fått noen dager fri:-)
Vi hadde en flott tur. Det var for oss et eventyr:-)
Hilsen Grete og Tina

Takk, grete778
Anmeldt 27 februar 2017

Alt var bra med denne turen, helt fra Lara Hudson hentet oss utenfor hotellet på morgningen til hun igjen leverte oss trygt tilbake på ettermiddagen. Når vi kom fram til startstedet byttet vi ut eget fottøy. Vi fikk låne dress, votter, lue og støvler + at vi fikk hver vår buff. To og to på hvert spann og vi fikk selv hente hundene og feste de til spannet, oppglødde hunder som gledet seg til å komme ut på tur. Tiltross for dette var de veldig snille, så de som er litt skeptiske til hunder behøver ikke bekymre seg. En fin tur innover i Bolterdalen i flott vær hadde vi og omtrent halvveis byttet vi på å sitte på og å føre spannet. Ble litt kald på beina når jeg satt på, men fikk tilbake varmen når det var min tur til føre spannet. Etter endt tur fikk vi servert varm drikke, og selvom jeg ikke liker Cognac ble det jammen en liten knert på meg, for så høyt oppe var jeg etter denne opplevelsen. Hvis du vurderer å ta denne turen behøver du ikke tenke så lenge på det - GJØR DET

1  Takk, Helen1965Norge
Anmeldt 20 februar 2017

Green Dog Svalbard, flotte mennesker og hunder i fantastiske natur omgivelser. Noen ganger blir ord overflødig, med det sagt, eksotisk, fart og spenning, ubeskrivelig god stemning ute på sledeturen. Svalbard har alt det gode livet kan by på. Jeg kommer tilbake :-)

Jeg har vært mye ute og reist, opplevd safari i Kenya, opplevd eksotisk natur i Thailand m.m. Løpt rundt på Hardangervidda i oppveksten og har alltid vært glad i naturen og dyr, spesielt hunder. En av mine drømmen har alltid vært å få prøve en tur med hundespann på Svalbard. Etter 4 flotte dager i Longyearbyen kan jeg trygt si at alle mine forventninger ble innfridd. Men den beste opplevelsen var turen med dere torsdag morgen den 16. februar. Været var på sitt beste, sola skinte og det var skikkelig kaldt, helt perfekt. Jeg var på guidet tur med bil dagen før og sto ovenfor hundeparken deres og kikket ned. Det var nesten så jeg ikke kunne vente til å treffe hundene dagen etterpå.

Det er utrolig flott å se hvor bra hundene har det og ingen tvil om at de er sterke arbeidsvillige hunder. Maken til glade hunder skal en lete lenge etter og jeg omgås hunder hver dag og kjenner igjen glade hunder. Har selv en tispe, gul labrador på 3 år som avler bl.a. fører og service valper, hun er eid av Blindeforbundet. Jeg har trent henne fra hun var knapt 8 uker og med tiden blir hun min til odel og eie.

Å få tilbringe en dag sammen med deres hunder, og ikke minst å få hilse på valpene var fantastisk, og gav ny motivasjon til eget hundehold. Å se hvor effektiv dere driver stedet og hvor reint det var hos dere, samt å se sunne og glade hunder var en fin bekreftelse på at det ikke stemmer det noen sier om at hundene er skitne osv. Nå er det jo slik at det alltid vil være noen hundeeiere på fastlandet ikke har peiling på hund ei heller setter seg inn i hva som er typisk hunde stell for hunder som f.eks. deres "Polar" hunder. Å vaske en gul labbe jente i Sarpsborg etter en tur i skogen (hun er vanlig svart når vi kommer hjem) er liksom ikke det samme som når hundene deres flyr rundt i minus 20 - 30 grader på Svalbard (flirer litt oppgitt). Så da kan jeg avkrefte dette ovenfor dem som går rundt og prater tull.

Jeg kunne uten tvil brukt mange timer på å bare gå rundt å snakke med hundene, kose med dem og fortelle dem hvor flinke de er. Så ser dere en gærne hundeglad Hardanger jente som sniker rundt på utsiden en dag, er det fullt mulig det er jeg som har kommet på besøk, woohooo. Tenker det blir ny tur til Svalbard innen utgangen av året og da blir det ikke bare en tur med dere, tenker det blir flere.
Legger ved noen bilder fra turen og med det sagt sier jeg igjen tusen takk for den flotte turen torsdag den 16. februar - 2017

Mange hilsener fra May og Wara (labbejenta)

2  Takk, maybk
Anmeldt 19 februar 2017 via mobile enheter

De har god kontroll på hunder og spann. Fin tur innover dalen som ender i en isgrotte. Henting ved hotellet og klær blir utlevert, men man må ha basisen under som ull og mellomlag.

1  Takk, Eskil A

Reisende som så på Green Dog Svalbard, så også på

Longyearbyen, Spitsbergen

Har du vært i Green Dog Svalbard? Del dine erfaringer!