Norsk Industriarbeidermuseum
Verdt et besøk

Alltid spennende å dra på museum og ta med barna hit for å forteller dem om tungtvannet og... les mer

Anmeldt 30. september 2020
Sara N
Oslo, Norge
Interessant museum

Impulsbesøk med for liten tid. Så bl.a. hovedfilmen hoppet vi over. Uteområdene litt redusert pga... les mer

Anmeldt 29. juli 2020
Z972VOcarlb
Oppdal, Norge

Anmeldt 21. juli 2020 via mobile enheter

Gammle kraftstasjonen på Vemork er perfekt å besøk for dem som liker historie fra krigstiden.
Det er ikke mulig å kjøre opp til selve kraftstasjonen, man må parkere før broen over juvet. Det går en shuttel-buss opp og ned, men det er ikke noe problem å gå de få svingen opp. Det koster 100kr for museet(?), vi betalte bare for turen i kjelleren hvor de produserte tungtvann, men da er museet inkludert.
Som jeg nevnte er det også mulig å kjøpe en guidet tur til kjelleren hvor de produserte tungtvann som de gravde frem i 2017, etter de sprengte hydrogenfabrikken i 1977. Dette er fremdeles ett arkeologisk sted så man må bruke hjelm og vest inne på det avsperrede området. Man går i en gruppe på 11 personer, akkurat samme antall som selve operasjon gunnerside i 1943!
Selve kraftstasjonen er godt satt sammen med gavebutikk, rom hvor man kan lære om historien til Rjukan, små film rom på både engelsk og norsk, og cafe i 2.etasje. Anbefales!!!

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, trinemetteb
Anmeldt 17. juli 2020 via mobile enheter

Det var et veldig fint museum og du får se hvordan det var inni. Turbinene var fine å se på. Du kan kjøpe en tur rundt der det ble bombet og det var veldig kult å se.

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, EmilieSaga
Anmeldt 8. juli 2020 via mobile enheter

Spennende historie og overveldende flott natur og fjell på Vemork. Anbefaler å se filmen som vises om tungtvannsaksjonene, og etterpå ta omvisning i tungtvannskjelleren. Omviseren som vi hadde var veldig flink og fortelle og vise med stor innlevelse. Det var absolutt en veldig spennende og lærerik dag.

Dato for opplevelse: juni 2020
1  Takk, BeateErvik
Anmeldt 1. mars 2020 via mobile enheter

Historisk grunn, mitt andre besøk. Et besøk som er obligatorisk å se i løpet av livet. Oppbyggingen av Norsk Hydro, norges bærebjelke og den omfattende krigshistorien. Sterke inntrykk på en fantastisk plass, må oppleves!

Dato for opplevelse: mars 2020
1  Takk, henrikleirvik
Anmeldt 23. januar 2020 via mobile enheter

Virkelig verdt turen! Anbefaler sterkt å ta guidet tur i tungtvannkjelleren, flink guide og mye interessant å se. Blir flere turer hit når de åpner det nye museet over kjelleren i 2021.

Dato for opplevelse: januar 2020
Takk, emmasw90