Norsk Industriarbeidermuseum
Tungtvann!

Denne gangen var jeg kun ute for å se Tungtvannskjelleren, og det skuffet ikke. At man kunne finne... les mer

Anmeldt 19. juli 2023
SveBra
Kolbotn, Norge
Verdt et besøk

I sommersesongen er det parkering ved Rjukan jernbanestasjon. Der kjøper du billett og det går egne... les mer

Anmeldt 2 dager siden
Bjørg Anita J

Anmeldt 21. juli 2020 via mobile enheter

Gammle kraftstasjonen på Vemork er perfekt å besøk for dem som liker historie fra krigstiden.
Det er ikke mulig å kjøre opp til selve kraftstasjonen, man må parkere før broen over juvet. Det går en shuttel-buss opp og ned, men det er ikke noe problem å gå de få svingen opp. Det koster 100kr for museet(?), vi betalte bare for turen i kjelleren hvor de produserte tungtvann, men da er museet inkludert.
Som jeg nevnte er det også mulig å kjøpe en guidet tur til kjelleren hvor de produserte tungtvann som de gravde frem i 2017, etter de sprengte hydrogenfabrikken i 1977. Dette er fremdeles ett arkeologisk sted så man må bruke hjelm og vest inne på det avsperrede området. Man går i en gruppe på 11 personer, akkurat samme antall som selve operasjon gunnerside i 1943!
Selve kraftstasjonen er godt satt sammen med gavebutikk, rom hvor man kan lære om historien til Rjukan, små film rom på både engelsk og norsk, og cafe i 2.etasje. Anbefales!!!

Dato for opplevelse: juli 2020
1  Takk, trinemetteb
Anmeldt 17. juli 2020 via mobile enheter

Det var et veldig fint museum og du får se hvordan det var inni. Turbinene var fine å se på. Du kan kjøpe en tur rundt der det ble bombet og det var veldig kult å se.

Dato for opplevelse: juli 2020
2  Takk, EmilieSaga
Anmeldt 8. juli 2020 via mobile enheter

Spennende historie og overveldende flott natur og fjell på Vemork. Anbefaler å se filmen som vises om tungtvannsaksjonene, og etterpå ta omvisning i tungtvannskjelleren. Omviseren som vi hadde var veldig flink og fortelle og vise med stor innlevelse. Det var absolutt en veldig spennende og lærerik dag.

Dato for opplevelse: juni 2020
2  Takk, BeateErvik
Anmeldt 1. mars 2020 via mobile enheter

Historisk grunn, mitt andre besøk. Et besøk som er obligatorisk å se i løpet av livet. Oppbyggingen av Norsk Hydro, norges bærebjelke og den omfattende krigshistorien. Sterke inntrykk på en fantastisk plass, må oppleves!

Dato for opplevelse: mars 2020
2  Takk, henrikleirvik
Anmeldt 23. januar 2020 via mobile enheter

Virkelig verdt turen! Anbefaler sterkt å ta guidet tur i tungtvannkjelleren, flink guide og mye interessant å se. Blir flere turer hit når de åpner det nye museet over kjelleren i 2021.

Dato for opplevelse: januar 2020
Takk, emmasw90