Norsk Industriarbeidermuseum
Verdt et besøk

Alltid spennende å dra på museum og ta med barna hit for å forteller dem om tungtvannet og... les mer

Anmeldt 30. september 2020
Sara N
Oslo, Norge
Interessant museum

Anmeldt 29. juli 2020
Z972VOcarlb
Oppdal, Norge

Anmeldt 29. juli 2020 via mobile enheter

Impulsbesøk med for liten tid. Så bl.a. hovedfilmen hoppet vi over. Uteområdene litt redusert pga utgraving/restaurering av tungtvannskjelleren. God levendegjøring av industrihistorien i Rjukan og Telemark. Men bør ha mer tid en den timen vi brukte.

Takk, Z972VOcarlb
Anmeldt 25. juli 2020 via mobile enheter

Vi besøkte misset 24. juli. Hadde ikke så god tid men fikk med oss det meste. Spennende film om sabotasjeaksjonen unser krigen Hilsen Johnny Stiansen

Takk, 18johnnys
Anmeldt 22. juli 2020 via mobile enheter

Flott museum med en fin spasertur opp fra Parkeringsplassen. Interessant for både store og små. Både interaktivt fine innstallasjoner og flotte omgivelser. Flott utsikt hvis man kjører opp til venstre fra parkeringsplassen.

1  Takk, OsloEllen
Anmeldt 21. juli 2020 via mobile enheter

Gammle kraftstasjonen på Vemork er perfekt å besøk for dem som liker historie fra krigstiden.
Det er ikke mulig å kjøre opp til selve kraftstasjonen, man må parkere før broen over juvet. Det går en shuttel-buss opp og ned, men det er ikke noe problem å gå de få svingen opp. Det koster 100kr for museet(?), vi betalte bare for turen i kjelleren hvor de produserte tungtvann, men da er museet inkludert.
Som jeg nevnte er det også mulig å kjøpe en guidet tur til kjelleren hvor de produserte tungtvann som de gravde frem i 2017, etter de sprengte hydrogenfabrikken i 1977. Dette er fremdeles ett arkeologisk sted så man må bruke hjelm og vest inne på det avsperrede området. Man går i en gruppe på 11 personer, akkurat samme antall som selve operasjon gunnerside i 1943!
Selve kraftstasjonen er godt satt sammen med gavebutikk, rom hvor man kan lære om historien til Rjukan, små film rom på både engelsk og norsk, og cafe i 2.etasje. Anbefales!!!

Takk, trinemetteb
Anmeldt 17. juli 2020 via mobile enheter

Det var et veldig fint museum og du får se hvordan det var inni. Turbinene var fine å se på. Du kan kjøpe en tur rundt der det ble bombet og det var veldig kult å se.

Takk, EmilieSaga