Gamle dager

Husker i 'gamle dager', det kostet 10 øre for innenbygdsboende og 50 øre for utenbys. så var det... les mer

Anmeldt 9. september 2020
353perl
Fint måte å komme seg opp i høyden

hyggelig bane fører med godt humør. Regn og dårlig sikt dessverre men vi fikk et glimt av Rjukan... les mer

Anmeldt 6. september 2020
SonjaV813

Anmeldt 4. juli 2020 via mobile enheter

Litt dårlig organisert køordning. Hvor mange som fikk være med hver vogn fremstod som litt tilfeldig (redusert antall pga Covid-19). Men når du først kommer ombord er det en flott tur opp til toppen.
Fra toppen er det flott utsikt, og gode turmuligheter innover. Kafeen virket trivelig.

Dato for opplevelse: juli 2020
Takk, EllenChr
Anmeldt 24. september 2019

Krossobanen ble bygget for at Rjukan beboere skulle få anledning til å se sola over fjellene i vintermånedene. Det er to gondoler - en i hver ende - som tar oss til toppen. På toppen er det fin utsikt til Gaustadtoppen og ned i dalen. Det er også en kafé på toppen som man kan få seg noe å spise og drikke. Det er også mulig å gå opp/ned langs en sti (som også sabotørene brukte da dem hadde sprengt tungtvannsfabrikken på Vemork) som går under gondolene.

Dato for opplevelse: september 2019
Takk, 989aagel
Anmeldt 26. august 2019 via mobile enheter

Krossobanen er en liten perle opprinnelig fra 1929. Ta med deg barna og la dem oppleve denne spennende gondolbanen opp til et fantastisk utsyn over Rjukan og Gaustadtoppen! Kilometervis med turveier, og et særdeles spennende klatresenter venter der oppe. En moderne restaurant med en fantastisk utsikt og god mat finnes også. Vel verd et besøk, anbefales!

Dato for opplevelse: august 2019
1  Takk, Norman H
Anmeldt 5. august 2019 via mobile enheter

Vi tok en tur med Krossobanen en ettermiddag. Vi hadde ikke mulighet til å gå tur innover, men det var mange turmuligheter, både med sykkel og på beina.Hyggelige kondolførere som anbefalte andre turer også.

Dato for opplevelse: august 2019
Takk, JanAasnes
Anmeldt 1. august 2019

Tok banen i midten av juli. Til tross for mange turister og noe kø, var ventetiden akseptabel. Lunsjen vi inntok på cafèen der oppe var skuffende; særdeles dyre middelmådige burgere, laaaang ventetid på mat. Likte ikke at gjester tok med seg hunder inn.i lokalet.
Fra banens endestasjon går det en turvei opp i høyden. Etter cirka 25 min. er man oppe på høyfjellet. Flott utsikt, mange fine stier der man kan gå innover i fjellheimen.
Vi valgte å gå ned igjen i stedenfor å ta banen, og det var en fin og sjarmerende opplevelse. Tar i underkant av en time på grusete "sikk - sakk"- vei.

Dato for opplevelse: juli 2019
Takk, Anette B