En historisk perle

Gamlebyen i Fredrikstad er en perle med historie 400 år tilbake. Meget godt bevart festningsby og... les mer

Anmeldt 15. september 2022
KnutS193
Gran, Norge
Fint vandringsområde

Grunnlagt i 1567 av Kong Frederik II, regnes som Nordens best bevarte festningsby. Her kan du... les mer

Anmeldt 18. juni 2022
408kjellr

Anmeldt 15. desember 2018

Gamlebyen er en stjerneformet festningsby, et levende museum, men kunsthåndverk utstillinger, butikker, kafeer og restauranter. Glassblåser, keramikere og egen modelljernbane som iflg eier er den største i Norden. Det er også skoler bla. i gullsmedfaget. Nå i julen er det flere julemarkeder, masse som skjer for barn. Fin lekepark med et lite hus til 2 geiter. Fine gangveier på vollene rundt festningen. Lett tilgjengelig med gratis ferge fra byen, buss eller bil.

Dato for opplevelse: desember 2018
Takk, Bibiana L M L
Anmeldt 11. desember 2018 via mobile enheter

Er du på besøk i nærheten av Fredrikstad.
MÅ du ikke gå glipp av Gamlebyen!
Helt nede ved Glomma ligger Gamlebyen, med sitt stjerneformede festningsverk rundt. Med vollgraver rundt hele.
Gå en tur på Vollæne, langs Glomma eller på kryss og tvers mellom gamle bygg.
Museum, resturanter, kaffe’er, butikker, skomaker,
Kunst, konserter, kirke, og en kjempestor Jernbanemodell.
Noe for alle, i alle aldre.
På torget er det torgselgere på lørdager fra vår til høst. Her finnes alt fra antikk til hjemmelaget.
Ta gratis ferge til/ fra Fredrikstad sentrum.

Kort fortalt, atmosfæren må oppleves!

Dato for opplevelse: desember 2018
2  Takk, 728bj_rna
Anmeldt 11. oktober 2018

Stedet er kosli og mannen min og jeg trives alltid godt her! Hyggelige kaféer og interiørbutikker. Men vær OBS på parkering!

Denne gangen kjørte vi nederst til venstre langs muren der vi så at en 10-15 andre biler også stod. Det var ingen parkering forbudt skilt her. Vi lukeparkerte mellom to biler og hadde aldri trodd at ikke dette skulle være greit.

Da vi kom tilbake, var likevel vår egen og de 6-7 bilene som da stod foran og bak oss, ilagt et enormt høyt parkeringsgebyr. Vi lette rundt området etter mer parkeringsinfo. Etter å ha gått langt tilbake, helt nederst ved muren, så vi et skilt som viste plass til kun 4-5 biler med parkering tillatt. Muren her er lang og når det allerede er en rekke med 10-15 biler som står parkert på samme plass som deg, er det lett å tro at parkering er tillat langs hele muren. Men OBS! Det er det altså ikke! :-)

La oss blir flere som heller kan bruke pengene på å spandere kaffe og bakevarer på hele SLEKTA, fremfor å betale disse dyre bøtene fordi det ikke er godt nok skiltet! :-D

Dato for opplevelse: oktober 2018
Takk, 477maylinnr
Anmeldt 28. september 2018 via mobile enheter

Veldig hyggelige gater og bygninger.Små serveringssteder og butikker.Alt godt vedlikeholdt i gammel stil.Anbefales.

Dato for opplevelse: september 2018
Takk, HHBNorge
Anmeldt 16. september 2018

Gamlebyen i Fredrikstad er et funn hva gjelder bevaring av historiske tider, bygninger og kultur. Å rusle rundt i de brusteinsbelagte smale gatene og oppleve historien er ikke bare avslappende, men også lærerikt. Det er koselige kafeer og restauranter med utmerket mat og service, når man trenger "en pust i bakken". Vel vært et besøk når man er på de trakter! Sjekk ut også når det er spesielle arrangement der, som det kan være fint å få med seg også.

Dato for opplevelse: august 2018
Takk, Finn Roger A