Petter Dass og Alstad kirke

Hyggelig guide. Synd vi ikkekunne komme inn i bygning og kirke. Litt overdrevet at det ikke var... les mer

Anmeldt 23. juni 2021
Torill S
Kiel, Tyskland
Hyggelige opplevelser hos Petter Dass

Flott museum og stilig beliggenhet. Se filmen også ! Beregn ca 1 -1,5 time til besøket Kirken fikk... les mer

Anmeldt 25. juli 2020
thomassM9203QZ
Östersund, Sverige

Anmeldt 25. juli 2018 via mobile enheter

Vi besøkte Margrethes cafe for å spise den nydelige fiskesuppen. Fiskesuppen er laget av kortreist mat det vil si lokale råvarer. Cafeen ligger flott til med panoramautsikt til naturskjønne omgivelser . Blid og serviceinnstilt betjening gjør at vi kjente oss godt ivaretatt .

Dato for opplevelse: juli 2018
Takk, Anita K
Anmeldt 19. juni 2018 via mobile enheter

Vi hadde enn fin opplevelse, fikk også informasjon om museets fasiliteter og muligheter. Det ligger i fine omgivelser og gir mulighet for ro med en tur i kirken eller ute i det fri. Anbefales.

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, 119sissele
Anmeldt 19. juni 2018 via mobile enheter

Alstadhaug kirke og minnemonumentet av Petter Dass er virkelig en historisk opplevelse. Museumet ligger vakkert til ved sjøen. Kort kjøretur fra fergeleie.

Dato for opplevelse: juni 2018
Takk, 966kari_
Anmeldt 25. februar 2018

Stoppet på vegen langs Helgelandskysten for å se hvor Petter Dass bodde og jobbet.
Plassen betår av et museum, gårdsplass med flere gamle bygninger med innredning fra Petter Dass sin tid. På plassen var det også Alstahaug kirke som er er en av syv bevarte middelalderkirker i Nord-Norge.

Dato for opplevelse: juli 2017
Takk, BjR1956
Anmeldt 8. desember 2017 via mobile enheter

Plassen er en kulturskatt i Nordland, og bør besøkes om du besøker Alstahaug og Helgeland.
Petter Dass bodde og jobbet her, men stedet har mye eldre historie også. Plassen er en gammel vikinger plass, hvor det i dag er anlagt kultursti ut til kongshaugen hvor man kan finne gamle vikinger graver og nydelige Haugsneset. Der kan du nyte sjøen, utsikten mot Vega og flotte solnedganger. Det er også en fin fiskeplass for de som er interessert i det.

Om du er kaffe tørst eller litt sulten er kafén på Petter Dass museumet en flott plass og ta seg en pause.

Anbefaler også å ta en titt rundt om i bygningene fra gamle dager, samt museet. Bygget er designet av arkitektfirmaet Snøhetta som er berømt for sine bygg verden over.

Absolutt verdt et besøk!

Dato for opplevelse: november 2017