Jernverksruinene på Salangsverket og Storhaugen – kulturhistorie og natur

Anmeldt 23. oktober 2017
sny1944
Tromsø, Norge

Anmeldt 23. oktober 2017

I Salangen kommune i Sør-Troms, lengst nord i Astafjorden finner man fjordarmen Salangen (også kommunens navn), og innenfor den igjen fjordarmen Sagfjorden som ender der hvor Salangselven renner ut, Kommunesenteret Sjøvegan ligger ved Sagfjorden. Kjører man fra Sjøvegan langs Sagfjorden i nordlig retning (FV 84) kommer man etter ca. 8 km til Salangsverket som er en liten halvøy som stikker ut i fjorden der hvor fjorden Salangen går over til å hete Sagfjorden. Opprinnelig het halvøya Langeneset, navnet Salangsverket som nå brukes om halvøya, fikk den for omtrent 110 år siden. Da var det svært livlig aktivitet i Salangen, og spesielt på Langeneset, hvor man var nesten ferdig med byggingen av et, etter datidens målestokk, svært Jernverk som fikk navnet Salangsverket. Det ble bygget havneanlegg og andre ruvende bygninger for bearbeiding og utskiping av jernmalmen.
Jernmalmen ble utvunnet av fjellet/berggrunnen på Storhaugen, et fjellområde 7-8 km nordøst for Salangsverket. En nybygget taubane fraktet malmen fra Storhaugen til Salangsverket.

Det ble i det hele tatt bygget svært mye, den gang moderne byggverk, både industribygg og boliger, på svært kort tid – i en tidsperiode med optimisme, økonomisk vekst og arbeid for alle – også for mange tilreisende fra inn- og utland. Hvis man bruker søkeordet Salangsverket på Google får man opp mange linker, hvor man kan lese mer om «Industrieventyret Salangsverket». En av linkene er «Minidokumentar: Historien om Salangsverket – Folkebladet – video».

Dessverre varte «Industrieventyret Salangsverket» knappe 10 år. Jernverket ble avviklet, og det som kunne brukes om igjen ble demontert og solgt. Taubanen ble f.eks. solgt til Svalbard, hvor den ble brukt i tilknytning til gruvedriften der.
Ennå står de svære betongkolossene på Salangsverket og minner oss om vår nære fortid. Salangen historielag har fått merket opp hvor bygningene sto og hva de bruktes til, og også fått laget en gangsti det kan være lurt å følge; der er også en rasteplass. Like ved ruinene ligger naturområdet Teisteberget med god utsikt både mot fjorden og omliggende fjell. Salangsverket er nå et moderne Industriområde, som bl.a. har et av Norges største anlegg for oppdrett av lakseyngel (smolt).

Jeg er oppvokst i Salangen og bor nå på Salangsverket, så jeg har besøkt de gamle ruinene ganske ofte, og gjerne i forbindelse med en spaser- og trimtur til Teisteberget.
Fundamentene til den gamle taubanen som gikk fra Salangsverket til fjellet Storhaugen står også ennå. I tillegg til Taubanen ble det i Jernverkstiden bygget veier mellom Salangsverket og Storhaugen, beregnet for hestetransport, fordi dette var før bilens tid. En av disse veiene heter Vinkelveien, den kan man følge fra Medby eller Rongså helt opp til Storhaugen. Det er en flott 7-8 km lang tursti, noe bratt i begynnelsen, men brei og fin, og den følger i store trekk ruten til den gamle Taubanen. Veien er godt oppmerket relatert til Jernverkstiden, og man kan nyte god utsikt over både fjorden og fjellheimen.

En annen tursti til Storhaugen går fra bygda Seljeskogen. Vil man gå den, kan man kjøre bil til Seljeskogen og gå derfra. Veien ble i min barndom kalt Nyveien, også den er relativt bred og ikke så bratt som den fra Rongså, den er også adskillig kortere, siden Seljeskogen ligger vel 200 moh.
Både veiene opp mot Storhaugen og selve Storhaugen er vel verdt et besøk eller flere, for å oppleve kulturhistorie så vel som natur. Ruinene etter gruvedriften på Storhaugen er i likhet med dem på Salangsverket godt oppmerket, slik at man kan se og lese hva og/eller hvem som holdt til i de ulike ruinene.

Salangen historielag arrangerer årlig guidete turer til Storhaugen, og minst en gang i året blir det holdt friluftsgudstjeneste der. Disse turene blir arrangert i den årstiden man kan gå tørrskodd opp til Storhaugen, som regel på sensommeren. Det går også godt an å ta skiene fatt å gå dit på vintertid, men da er det best å være lokalkjent, iallfall hvis man ikke har med seg noen som kjenner terrenget.
Bildene jeg vedlegger er tatt ved ulike anledninger, siden jeg har besøkt både ruinene på Salangsverket og på Storhaugen flere ganger.

Dato for opplevelse: september 2017
Takk, sny1944