“Deilig mat!”
Anmeldelse av Villa Mat og Mer

Villa Mat og Mer
Vurdert som nr. 2 av 10 Restauranter i Mysen
Kjøkken: Europeisk, Norsk
Beskrivelse: Cafe og restauranten Villa Mat og Mer i Mysen. Vi har cafe på dagtid med salater, blingser, ferske bakevarer og kaker. Restauranten overtar kl 15.00 med a la carte meny. Vi vil leke med den norske maten og håper vi klarer å servere deg et friskt, folkelig måltid med stil og lekenhet.
Anmeldt 4. mai 2016

Restaurantens eier Marit er god på å komponere menyer og deilige smaker. Betjeningen er hyggelig og lokalet koselig. Har testet både rett-etter-jobben-middag, a'la carte-menyen, catering til selskap og lunsj. Har alltid vært fornøyde!! Kan nok trekkes litt for noe stive priser og enkelte retter har litt små porsjoner, men ellers prikkfritt.

Takk, Hilde K

Anmeldt 25. april 2016

Har vært her en del ganger,da jeg bor i Mysen,har bodd her i ca 8 år.De hadde før en kaffe ved biblioteket,åpnet denne restauranten for en tre år siden.De har truffet sitt segment 100 %,har meget god mat,flere retter,også barnetallerken,selger også diverce produkter fra området.Som øl ,sider ,syltetøy og div.

1  Takk, caos48
Anmeldt 5. april 2016

Kjempegod mat, hyggelig betjening og god flinke folk på kjøkkenet. Litt tid å vente på maten, men det har vi tid til. Kortreist mat som smaker. Lykke til videre med din stab og Villa Mat og Mer Marit.

1  Takk, Stenberg2015
Anmeldt 6. mars 2016

Skadet arm resulterte i eneste alternativ alternativ for middag på lørdags kveld-spise ute.
Etter lang vurdering av alle alternativer, landet valget på Villa Mat og Mer som holder til i Mysen. Etter test av nyere spisesteder i nærområdet var jeg meget skeptisk. Men utsikten til å reisetid på litt over 1 time en vei var lite fristende.
Prisene virket en smule høye, på nivå med restauranter i Oslo. Men menyen vekket interessen, med stor vekt på "kortreiste" matvarer..nymotens hysteri som jeg har lite forståelse for. For meg er det mest viktig med gode, ferske råvarer som blir behandlet riktig, og resulterer i superbe smaksopplevelse. Spiller ingen rolle hvor fra det kommer.
Antar at det er viktig å støtte norsk landbruk som er overkjørt av billige råvarer fra andre land. Hvis dagens skrantende økonomisk situasjon i Europa ender i total kollaps-blir vi muligens nødt til å overleve med det vi har.

Vi ankom stedet. Stort, lyst og hyggelig lokalet innredet i rustikk stil...som var nesten tom for gjester. Skepsisen kom krypende. En begynner å spørre seg selv om grunnen til at det er tomt på en lørdags kveld.
Den vanligste grunnen til det er dårlig mat og elendig service. Trang til å avlyse middagen var overveldende. Men den som intet våger, intet vinner! I verste fall er det mulig å skaffe pizza litt lengre nede i gata.

Vi blei anvist til ett bord ved vinduet, noe som er vanlig praksis i restaurant bransjen. Det ser mere forlokkende ut for forbipasserende.
Menyer blei frembrakt av hyggelig servitør, drikke var bestilt og dukket opp kort stund etter.
Egentlig har vi bestemt oss hjemme, men tittet litt på menyen for sikkerhetsskyld.
Om det var endringer i forhold til menyen på nett.
Det stemte på prikk.
En av punktene i min vurdering er antall retter på menyen. Jeg vil heller prøve en restaurant med få retter på menyen, generelt sett kommer de stedene bedre ut fordi de få rettene er godt gjennomført. Kvalitet fremfor kvantitet.
Menyen på Villa Mat og Mer er ikke stor, men dekker hele spekteret.

Det blei litt ventetid på forretter. Fat med flatbrød, marinerte oliven, dip og ristede mandler fikk tiden til å gå litt fortere.
Jeg valgte Gazpacho, følget valgte Villas krabbekaker.
Begge kom nydelig anrettet. Krabbekaker så ut meget appetittelig og følget var fornøyd. Gazpacho hadde frisk men veldig tam smak, manglet sting av krydder.

I hovedretter falt valget på Ovnsbakt fersk skrei med parmesanskorpe for meg og Norsk andebryst fra Gårdsand i Vestfold for mitt følget. Og der har min vurdering om stedet steget betraktelig!
Fisken var perfekt stekt! Saftig med tynn skorpe av smeltet parmesan(den trengte egentlig ikke det, men gjorde heller ingen skade).
Garnityret som inneholdt biter av chorizopølse løftet opp og avrundet hele retten! Perfekt og smakfull kombinasjon!
Følget var også meget fornøyd med smaken andebryst og tilbehør. Så ut som den var perfekt stekt og nydelig anrettet med passende tilbehør.

Vi bestilte lik dessert-Villas varme hemmelighet. Det er sjokoladefondant med nougat som var servert med hjemmelaget vaniljeis.
For undertegnende som er i overkant glad i sjokolade er det utrolig viktig test. Det er ja eller nei, bra eller dårlig. Finnes ingen mellomrangering for sjokoladefondant!
Den skal lukte nystekt sjokoladekake, være høy, med passe tynn skorpe av deig som holder på kjernen av deilig, varm og flytende masse! Massen skal ha herlig smak av sjokolade! Hvis den er god-frembringer den orgasmisk følelse! Først kommer sitring, så kribling som sprer seg i kroppen, så eksploderer det hele i form av enorm tilfredsstillelse!
Fondanten kom nydelig anrettet, med is og bær.
Og den var god. Definitiv ja.

Servitøren var oppmerksom. Noe annet ville ha vært rart-vi var de eneste kundene der. Liten svikt i synkronisering mellom bestikk og retter og mangel på mere inngående kunnskap om ingredienser i rettene.

Har problemer med å forstå grunn til fravær av kunder!
Ingen logisk forklaring på det!

Totalt sett: kan ikke sammenlignes med Palace Grill, men ***** SPISESTED I MYSEN! Kommer tilbake!

2  Takk, annaB2267US
Anmeldt 23. februar 2016

Nydelig skreimiddag. Spennende lokale smaker! Koselige lokaler og en veldig hyggelig betjening. Kommer snart igjen!,

1  Takk, Elin F

Reisende som så på Villa Mat og Mer, så også på

Askim, Askim kommune

Har du vært i Villa Mat og Mer? Del dine erfaringer!